Magic the Gathering
Magic the Gathering3125 medlemmer 15 pålogget

Brukernavn:

Passord:


Bli medlem
Har du glemt passordet?

Søk NorskeMagic
Søk kort:

Søk medlem:

Søk by:
Søk forumet:

Søk regler:

Søk kortstokk:
Artikler Diverse | Deckanalyse | Strategi | Casual | Deckdoktor | Turnering | Recension | Intervju | NoM | Judge

Velkommen til NorskeMagics artikler! Her finner du massevis av interessante og morsomme artikler om alt fra turneringer til måter å spille multiplayer-Magic på. Dykk ned i det massive arkivet vårt!
Vil du selv skrive en artikkel? Vi publiserer og belønner! Klikk linken nedenfor, så ser redaksjonen artikkelen, og de vil deretter avgjøre om den blir publisert eller ikke.
Vil du kanskje bidra til vår artikkelserie Deckdoktoren med et deck som trenger forbedringer? Ta i bruk denne formelen!

Legg til ny artikkel

1870 Artikler
sorter etter: Dato - navn - artikkeltype - Forfatter

 

Diverse
Topp 10 skäl till varför Magic är ett sämre spel idag än för 10 år sedan!
Via svenskamagic.com

State of the Brainfarts, Magic the Complaining, Serietidningsdöden går igen. Vad är det egentligen som händer i Magic numera? Vad har hänt den senaste tiden? Att Corona varit dåligt för live-events överraskade ju precis ingen. Men vad håller på att hända i spelet på ett mer fundamentalt plan? Dags för Magister Sajk att spekulera vilt i en krönika som inte direkt målar upp framtiden för tävlingsspelet Magic the Gathering som vi känner det idag som särskilt ljus.

av Sajkobeer
13:25, 25/8 -22
läst 2334 ggr.
Skriv ut artikkel
23 kommentarer

Det har inte undgått särskilt många att jag spelat Magic under lång tid och därtill ofta lider av grav retrofili. Magic har ju dessutom givetvis alltid varit ett spel som ändrats, och bra är väl det. Kompis från förr! Ingen fara så långt. Rentav är Magic the Gathering ett spel som ändrats mer än de flesta jämförbara spelen, skulle jag vilja påstå. Men på de senaste 10(?) åren har det inträffat riktigt många enligt mig stora och starkt negativa förändringar, i eller omkring spelet. Därför skriver jag nu denna text, som utgör enfin pendag till En lidnersk knäpp! Fröet till artikeln du nu läser såddes egentligen redan den 6 december 2018, eller kanske ännu tidigare? Hursomhelst 2018 när Wizards signalerade att Pro Touren helt sonika skulle läggas ner, då började kugghjulen verkligen att snurra i huvudet på mig. Det avlägsna målet vid slutet av regnbågen för många av oss fanns därmed inte längre. Men hur mår Magic idag egentligen? Innan jag ens hann färdigställa artikeln fick vi dock allihop ett stort andetag frisk luft, genom beslutet att Pro Touren (visserligen i något modiferad form) kommer tillbaka! Vilket vi rapporterade om här på SvM den 31 mars 2022. Så nu vet jag varken in eller ut om det. Nåväl, ni som inte gillar Magic som tävlingsform läser väl knappt fortfarande?

De saker jag vill peka ut/diskutera som blivit sämre/försämrat spelet är:

1. Inflation i utgivning av antalet set och expansioner

Utöver hotet med att sluta helt med Pro Tours/stöd till kompetitivt spel så är detta kanske den största försämringen på senare år enligt mig. Wizards eldar på som bara den och fullkomligt sprutar ut nya set och kringprodukter med kort i. Detta samtidigt som de verkar låtsas som ingenting. När jag var ny i spelet så fick Wizards mycket hård kritik från olika håll för att de släppte Fourth edition, Ice Age, Chronicles och Homelands mellan april och oktober samma år. Dessa fyra set introducerade totalt endast 468 nya kort, då både 4th edition och Chronicles enbart innehåller kort som redan släppts förut. Notera gärna även att den sista expansionen att släppas innan denna snabba radda av set var Fallen Empires i november 1994. Under månaderna december 1994 till och med mars 1995 släpptes alltså noll produkter! Hur många nya set och hur många nya kort och versioner av kort har Wizards släppt under de senaste 11 månaderna? Jag tippar på att det är fler än 468 nya kort iaf. Numera släpps det så mycket produkter och kort att nästintill ingen vet och har koll på samma sätt som förr. Den förut så nitiska retrofilen yours truly orkar inte ens räkna efter på de senaste 11 månaderna. Men när den artikeln släpps kommer säkerligen någon savant och rättar min matte. Men skitsamma! Därtill kan meddela att jag enkelt, helt utantill, kronologiskt räkna upp alla Magicset från 1993 - 2017 men de senaste 5 åren är det riktigt svårt för att inte säga omöjligt om jag ska vara ärlig. Det var inte bara charmigt med block med såväl 2 som 3 set, det underlättar översikten. Numera är det så mycket tvära kast att jag liksom inte ens orkar med längre. Det leder mest till att jag bara zonar ut. För mig är det oklart om det beror på min ålder, mättnad, krav från omgivningen, eller om det helt enkelt inte behövs hållas koll på. För att majoriteten av seten som släpps numera utgör inte ens någon del av ett PTQ-format, åtminstone inte i limited.

Det är faktist så illa att det nuvarande läget med utgivningstakten och specialversionerna av alla kort i Magic, så att situationen påminner inte så lite om läget precis strax före den totala kraschen av andrahandsmarknaden inom Serietidningsvärlden i början av 1990-talet. Jag är verkligen ingen specialist på serietidningar, men kort sagt: När allt är speciellt, så blir inget speciellt!
Icatian Moneychanger
Det är svårt att föreställa sig Wizards of the Coast i konkurs, särskilt me nuvarande försäljningssiffror. Wizards är too big to fail tänker nog många! Detsamma kunde även sägas om följande dataspelsstudios: Atari 1984, Acclaim 2004, Midway 2010, Psygnosis 2012, Neversoft 2014, och Lionhead 2016. Ingen trodde nog att dessa bjässar skulle gå under när de gjorde. Men det är möjligt! Även om det är svårt att föreställa sig, så är det möjligt. Tänk på det ibland! Konkurs trodde ingen om serietidningförlagen tidigt 1990-tal heller såklart. Då såg medelsvensson i USA sina inköp av serietidningar som en framtida investering a la aktier. Yet here we are. Finns det månne någon framträdande person i Magic av idag, som liksom spär på bilden av att andrahandsmarknaden är en investeringsmarknad som vilken annan som helst? Kanske någon med en förkärlek till Tacos och att säga Giggity? Hursomhelst här kommer två länkar för den som vill läsa på om den stora serietidningskraschen under 1990-talet. Krasch #1 Krasch #2:Realoaded

Jag förstår också att i övervakningskapitalismåldern där uppmärksamhet är en råvara att bli skördad så tjänar Rudy på krigsrubrikerna varje gång. Han överdriver allt som sker och tjänar storkovan på varje video tack vara views och prenumeranter. Hans skickliga försäljarsnack har garanterat bidragit till att många tveksamma gått med i hallelujakören och numera tycker att det är rimligt att en Tier-1 Vintagelek kostar 500 000 SEK.



Mad Prophet2. Satsningen av miljontals dollar för att stöpa om spelet Magic the Gathering till en E-sport.

I mitt tycke är spel på nätet ett substitut för riktig Magic. Magic är ingen E-sport och kommer aldrig heller vara det. När man varit utan liveturneringar på riktigt (föräldraledighet räknas inte) som under Corona t.ex. så vet man vad det är man verkligen saknar i spelet. Man saknar liksom det man gillade med spelet när man började, bland annat att träffa likasinnade. Man saknar inte att stirra in i en svart och tom datorskärm när man blivit shaftad av shufflern. Magic the Gathering är inte bara att kurva ut med bra tiebreakers, utan även det som händer mellan matcherna. Stunderna mellan matcherna är något som Magic Online, Arena eller att kolla på streams för den delen har ett helt värdelöst substitut för, d.v.s ingenting. Jag vet ingen som vill byta ut en rolig GP-helg mot 48 timmar ensam hemma i ett mörkt rum med endast en 26tums skärm och samma enformiga format och långsamt uppdaterande webcomics. The Gathering-delen innebär helt enkelt att människor träffas, umgås, skrockar och utbyter tankar och idéer på riktigt etc. Inte att man ska förväntas donera pengar till någon brud över nätet, som med lila hår och för mycket eyeliner streamar sin Gentry-Squirrel lek. Har sällan hört något så meningslöst faktist.



3. Satsningen på Arena som primär onlineplattform. Revel in Riches

Jag förstår att Arena är bra för player acquisition. Jag förstår att jag inte är målgruppen för plattformen. I expect nothing and I am still dissappointed. Formaten som tidigare var basen för Magic som Extended, Legacy, Modern etc. fasas ut kontinuerligt eller marginaliseras då Wizards inte tjänar tillräcligt på dem. Så tävlingsspelare istället får Historic, Pioneer, Alchemy, Explorer osv. att fokusera på. Så nu förväntas man dels skaffa helt nya kort men även att ha kort till sina lekar på 3 olika platformar! För den som vill maximera sina chanser att kvala till högre nivåer så är playset av kort i stil med Uro och Thoughtseize ett måste i papper såväl som på Magic Online och på Arena. Det om något skapar känslan och intrycket av att Magic the Gathering är en grind man ska uthärda och inte något man ska njuta av. Inte direkt något bra alls.

Arena tar dessutom bort många detaljer som rent tekniskt emulerar kompetitiv Magic på riktigt, för att istället ha ointuitiva genvägar och flashiga animationer. Tänk alla klagomål på Magic Online sedan 2002 och det är precis ingen som har efterfrågat spelfördröjande animationer istället för bättre user interface. Sedan är idiotiska saker som Best of One osv. bara löjeväckande. Precis noll personer har bett om mer slump och efterfrågat lägre möjlighet för spelarna att kontrollera variansen i tävlingsmagic de senaste åren!

Dessutom är det helt omöjligt för undertecknad att se vad som händer on the battlefield, t.ex. när man kollar på en stream från typ VM i Magic. När den nya kortframen lanserades runt 2003 så var motivet att öka tydligheten vilket kort som är vilket för att det ska bli lättare att snabbt identifiera vilket kort man tittar på. Utvecklingen kring visuell tydlighet i samband med Arena har tagit minst tre steg bakåt anser jag.

Till allt detta finns det ytterligare konstiga saker som också är dåliga som Arena har introducerat. Så som en Banlista som skiljer på Standard-spel på Arena eller i papper. Vad är det bra för? Ökar bara antalet variabler man behöver hålla reda på för att njuta av ett snabbt game. Samt för kanske landa i det allra dummaste formatet i hela spelet Alchemy. Alchemy är ett "digital only"-format som bland annat innehåller kort som bara finns online då deras RnG-effekter endast kan spelas med hjälp av en dator. Alchemy innehåller även re-balanced cards som är om jag förstått det rätt vanliga standardlegala kort som via snabb errata inte har samma funktion och effekt som kortet har i Standard eller Pioneer men har i övrigt samma namn, bild osv. Så när man hoppar mellan format riskerar man verkligen att stabba sig själv och göra pinsamma fel bara för att kortet med samma namn och bild gör olika saker i olika format. Ett helt idiotiskt trendbrott enligt min mening, som även riskerar att sprida sig till andra delar av spelet. Så kan det går om man avskaffar playtesting. Håhåhå, men mer om the Philosophy of Fire senare.




4. Nedläggningen av Nationals d.v.s Svenska Mästerskapen a.k.a. SM!

Svenska Mästerskapen var ju aldrig något som Wizards tjänade storkovan på. Men var det inte bra reklam för spelet ändå? Kostade det verkligen Wizards så mycket att entusiasterna och proffsen som orkade och hade tid, i varje land runt jorden samlades och lirade om en nationell mästartitel? Antagandet här bygger på att kostanaden för Nationals i det stora hela var väldigt låg. Gamla SM mellan 1995-2011 var med Magic-mått mätt verkligen inga slösaktiga och onödigt dyra events. Däremot så motiverade de turneringarna många att satsa på att lira på en högre nivå med fler drafts osv. Största slöseriet var väl att ge alla deltagare en spindown-tärning för genast instruera dem att den inte fick användas som livräknare i turneringen! Men det stora med Nationals tro jag är att underskattade kontinuitetsaspeketen och den psykologiska mysfaktorn av att samla alla i riket att tävla mot något helt unikt men ändå åtråvärt. Inga andra moderna streamade spel har heller något liknande med kontinuitet bakåt till tidigt 90-tal. Men det skiter väl Wizards i! Jag vet inte när andra vågen av Nationals som startade upp 2014 dog ut, eller om den kanske fortfarande finns? Men det var liksom ett tydligt tecken på Wizards skitnödighet att SvM med början för kanske 6-7? år sedan, inte ens längre fick streama och live-rapportera från Nationals, på grund av oklara juridiska anledningar. Bring back riktiga Nationals ffs!



5. Skrotningen av DCI-historiken/PWP-databasen

När jag debuterade i sanktionerade sammanhang på Lincon i maj 1998 var det en stor sak att få sitt första DCI-nummer. Det var otroligt koolt att kunna hålla koll på alla sina officiella matcher och följa den för tiden gällande DCI-rankingen, som var baserad på ELO-systemet. DCI-rankingen hade både fördelar och nackdelar gentemot Planeswalker Points, men databasen var otroligt kool att kunna följa alla sina matcher i. Dess kanske största inverkan var dock sekundär, då den också motiverade folk över hela världen att trycka på för att turneringar och events skulle sanktioneras och därmed uppnå någon sorts minimigrad av seriositet osv. Något som starkt bidrog till spelets utveckling/"professionalisering" i brist på bättre ord, under de tidiga åren och att spelet så sakteliga började tas på allvar även av utomstående. Exempelvis Guinness Rekordbok! https://en.wikipedia.org/wiki/Elo_rating_system Databasen utvecklades senare till grunden för Planeswalker Points-systemet som nog alla känner til. Men plötsligt 2019 så bestämde Wizards hastigt och lustigt att hela databasen skulle raderas. Vilket också gjordes den 27 maj 2020. Varför? Ingen förstår skälen till varför! Wizards pratade om att det var viktigt att blicka framåt och att integrera spelarna till den nya Arena-platformen. Backlashen var otroligt stark från spelarna men Wizards struntade i det hela och bara raderade spelets hela historik på samma sätt som en kontorsanställd slänger en trasig bläckpenna i en soptunna.

Någon skrev på Mtg Salvation:
"Middle finger laser targeted to their oldest customers? check.
Little to zero actual systemic benefit? check."

Vad är vinsten med åtgärden? Ingen förstår det, ingen. Fortfarande. Det känns extra surt att denna "satsning" (som det heter på amerikanskt nyspråk) gjordes inom ramen för MPL och fokuset på Online Magic och E-sport. En "satsning", som nu bara två år senare är helt skrotad. Känns otroligt tråkigt att allt bara är borta! Om det är typ GDPR-skäl, d.v.s juridiska. Wizards snälla ange det då, om så bara för att minska intrycket av att ni medvetet pissar på de som varit er trogna kundkrets de senaste 28 åren. Men antagligen är det väl inkompetens eller en rå kostnadsbesparande åtgärd. Det har spekulerats mycket i att databasen var så misskött att den inte längre gick att fixa. Men ingen förutom Wizards innersta krets vet såklart säkert. Det man kan med säkerhet säga är att det hela var väldigt onödigt.



6. Avskaffandet av Grand Prixer

Strax innan Coronan slog till på allvar spelades den 711e och sista Magic Grand Prixen på MagicFest Lyon den 6-8 mars 2020. Sverige har förövrigt både arrangerat och vunnit precis 11 st Grand Prixer. Men nu finns de inte mer! Det är för mig lite oklart om de avskaffades redan 2020, via Coronapandemin eller först genom Hueys omarbetning av organised play som släpptes 31 mars 2022. Men även om det kommer finnas turneringar liknande Grand Prixer framöver så är CommandFest inte en full ersättare. Samma sak här, som med DCI-databasen. Historiken pissas bort för ingenting! Det verkar dessutom bli färre events av denna magnitud framöver, också det såklart utgör en stor försämring mot hur det var tidigare.

Varför försämra? För en icke-PT-kvalificerad spelare är GPs den bästa och starkaste tävlingsupplevelsen. Den ger en helt unik möjlighet till att tävla på hög nivå. Samtidigt är det den allra bästa platsen att skaffa exakt de korten man vill ha, nästintill oavsett hur nischade de är. För att inte tala om möjligheten att sälja kort till andra besökare eller vendors, eller spela helt flippade format som Prophecy Rochesterdraft eller liknande. Den internationella förbrödningen är inte att förringa heller! Näe det fanns många mycket bra saker med Grand Prixer. Det är mycket tråktigt och sorgligt att de är borta.



7. Invites till streamers/cosplayers utan spelmeriter men högt antal followers.

Det hela är rätt enkelt. Varför ska vissa grinda och försöka kvala till Pro Touren under 20 års tid medan andra som lyckats tura in i många "följare" på sociala medier, ofta för helt andra saker än Magic, få gratis chanser att vinna en Pro Tour? Förstår det hela över huvud taget inte. Förfarandet skadar tävlingens integritet och ger känslan av en popularitetstävling istället för en tävling där prestation gynnas. Visst är det en prestation att få många följare på sin Stream osv. Men det är en separat tävling kontra att vinna en Pro Tour. Folk får gärna tävla i Cosplay också, men gör det inte till en integrerad del av turneringsmagic tack.



8. Valet att sluta med Pro Point-systemet
Systemet med Pro points var ett fantastiskt system med kontinuitet långt bakåt i tiden sedan den första Pro Touren 1996. Allas vår Olle Råde är med i Guinness rekordbok 1998 under kategorin flest Pro points under en "säsong". Visserligen något felaktigt redovisat i själva boken, men ändå. Pro point-systemet är långtifrån felfritt och har ändrats en del över åren. Särskilt i samband med VM som varierat i storlek över åren osv. Men att bara ta bort det? Varför? Nu är ju även Pro Touren tillbaka. Är det inte läge att börja med Pro Points nu igen då? Återigen är kontinuiteten tillbaka till 90-talet en inte helt oäven faktor.



9. Inflationen av antal versioner av ett kort inom samma set.

Zzzzzz. Ingen bryr sig egentligen om Games day-promos. Det är inte "pimp" som det så löjligt kallas, att ha 4 foilade standardlegala uncommons med ny bild som skiljer sig från whatever set släppt i år eller förra året och som printas into oblivion. De är bara svåra att snabbt identifiera när de ligger på battlefield. 18 olika format på bild/ram/text/illustration i din lek får den bara att se gräsligt ful och oläslig ut. Det är verkligen inget att sträva efter. Det imponerar inte heller på någon som spelat Magic längre än två år.
Men om du verkligen vill stoltsera med svåråtkomliga kort i din lek så rekommenderar jag svartkantade rares från tidigt 90-tal. Allt annat är bara trams! För introduktion i ämnet så har MG har såklart skrivit en kanonfin blagpost om det här: Svartkantade räärs!



Blood Money Den senaste trenden med "skins" eller vad det nu är att man kan få den senaste standardlegala Jace nr 2422351 i 16 olika standardlegala versioner eller vad det nu är, är det i praktiken oerhört få personer som bryr sig om. Personligen tror jag det irriterar fler än vad det tillfredsställer. Men sålänge det är de som blir tillfredsställda som sitter på cashen och spenderbyxorna så blir Wizards också nöjda verkar det som.




10. Commander ersätter Standard.

Fler spelar Commander än "insert tävlingsformat" därför är "valfri åtgärd" från Wizards korrekt för spelet. Än sen då? Fler spelar "jag äger/har dessa kort tillgängliga a.k.a. äkta casual a.k.a. Köksbordsmagic" än Commander. Varför ska då spelet anpassas för just Commander?

För det är tydligt att något som hänt med designen av set på senaste åren. Power Creep, pushade strategier och kort som inte går att göra fel med skapar en dålig upplevelse för tävlingsspelare. Men kanske inte nödvändigtvis något dåligt för EDH-spelarna. Men den gruppen verkar ju ofta inte bry sig om att analysera kort ur mikroperspektivet. De är ofta mer upptagna med diplomatin i spelet. Är det därmed bra att "förstöra" basen för tävlingsspelare för att maximera vinstintäkterna från EDH-spelare? Varför ska Wizards ens anstränga sig när EDH-fanatiker och Whales i mängder köper i princip vilken produkt som helst? Om argumentet är att bara EDH-spelare driver in cashen åt Wizards och det är limited och Standard som är nischprodukter. Varför ens syssla med sådant alls i sådana fall? Om målet bara är vinst på banken. Är Pro Touren och tävlingscommunityt då en välgörenhetsverksamhet signerad Wizards plötsligt? Skulle EDH-spelarna i allmänhet saknar tävlingarna och de tävlingsinriktade spelarna om de försvann från MTG?

Hur långt borta är steget att sluta med Standard och limited och bara sälja foilade tribal-precons till EDH-spelare som verkar svälja allt? De fyra nya Warhammer 40,000 Collectorsedition Preconsen har alltså ett rekommenderat försäljningspris på 5374 kronor!!! För detta får man 4 precons för Commander med 40K-tema och pringlesböjda kort som inte passar i något annat format?! Varken nivåmässigt eller flavourmässigt. Det verkar som en sjukt dålig deal om du frågar mig. Men keep on Whaling

Flera av dessa punkter ovan hör ihop och skulle kanske kunnat slås ihop till en enda punkt. Men det är ju helt godtyckligt vad som ska vara en egen punkt eller inte, jag valde denna uppdelning. En annan i raden av dessa medvetna förändringar var Secret Lairs med svartkantade tidigare ej printade kort, som därigenom blir legala för turneringsspel i formaten Vintage och Legacy. Detta är ytterligare en sak där i princip 100% av alla reaktioner jag sett på förändringen är starkt negativa (åtminstone från personer vars åsikter jag någorlunda bryr mig om eller tillmäter någon sorts vikt/legitimitet). Då menar jag inte bara i Sverige, utan även Tolarian Professor, Rudy och deras crowd har reagerat starkt negativt på detta påhitt, även vissa PT-regulars på Twitter. Sedan kommer ju givetvis inte korten i Walking Dead-lairen bryta legacy, långt därfrån. Att Wizards med sitt "loop hole" Secret Lairs skulle bryta mot principen de skissade upp när det hela lanserades överraskar dock precis ingen. Men det innebär också ett steg närmare att Wizards de facto säljer chase rares till diverse PTQ-format a la singelkortförsäljning. Något som vore mycket dåligt för spelet som vi känner det i sin helhet. Det skulle få många tävlare likt konsekvenserna av Philosphy of Fire fått att helt enkelt lämna spelet. Särskilt vi mer erfarna som varit med ett tag, känner igen små myrsteg som ändrar tidigare filosofier för att Wizards ska kunna hyckla ytterligare i förhållande till tidigare grundstenar, för att i förlängningen öka på sifferexcersisen i någon kvartalsrapport. Exempelvis när Planeswalkers introducerades, så lovade Wizards att de endast skulle vara som flavour och inte skulle bli chase rares. Hur snabbt gick det att gå ifrån det löftet? Hursomhelst. Det lilla och begränsade jag upplevt av all content som produceras på nätet är att många många många andra även reagerat starkt på just detta med helt nya svartkantade kort i Secret Lairs. Stora mängder av alla som neggat på det nya sättet Wizards gör Secret Lairs på verkar dessutom vara människor som knappt lade märkte att Pro Touren försvann eller att Commander ersatt Standard som spelets största format. Överallt jag ser kraxar olyckskorpar om dålig nyrekrytering av spelare, inställda events, Crimson Vow sjunker som en sten i försäljning fortare än någon hade kunnat tro, Jump Start är försenad hur länge som helst och på allt detta evigt med bannings i ett Standardformat där det verkligen känns som att ingen orkar bry sig längre

Kort sagt saker och ting kunde varit mycket bättre både i det korta och i det långa perspektivet för oss som gillar att tävla i Magic. Att i detta läge göra som Wizards gör nu och bara kör på, rentav accelererar de dramatiska förändringarna är minst sagt underligt, för att inte säga farligt för oss som gillar tävlingsstrukturen från förr. Men allt beror på vad man menar med farligt. Många trender pekar mycket negativt för den som är intresserad av Magic som en intellektuell utmaning och tävlingsform. På grund av den långa tid tiden det tagit att författa denna texten har vi dock även fåt en gigantisk positiv nyhet! Pro Touren är tillbaka, som vi på SvM rapporterade om den 31 mars 2022. Men det känns inte allt för länge sedan det blev helt klart att Wizards aktivt skrotar karriärvägen att vara magicproffs, endast 3 säsonger efter det att MPL ersatte den nedlagda och älskade ursprungliga Pro Touren. Idag verkar det mest som att spela Pro Tours online var en Corona-åtgärd. Känns som att Wizards tiger som muren och helst vill undvika att prata om det där. Samtidigt som de försöker distansera sig från möjligheten att "jobba" som Magic-proffs eller Magic-domare. På sedvanligt amerikanskt maner är vikten av att minimera risken att bli stämd viktigare, än innehållet av det man producerar.

Great WhaleVisst jag är helt med på Wizards endast är ett dotterbolag till Hasbro och att Magic egentligen bara är en artificiell industri för att kränga boosters. Men i företagsvärlden finns det även något som kallas pålitlighet och förtroende. Pacta sund servanda! Särskilt när man jobbar med "intellectual property" tror jag tror och hoppas att förtroende och pålitlighet är viktigt. Mark Rosewater som för Magicspelare är en inflytelserik person (med sitt ständiga mantra sedan 90-talet: "We wanna make this game a classic like chess and hearts.") är ju i själva verket för höjdarna på Hasbro bara en kugge i deras stora vinsthjul. Rosewater får uppenbarligen numera inte likadana förutsättningar som förr när det endast gäller att på kort sikt maximera kvartalsvinsten för Hasbro.

Notera även att Wizards var ett av endast två områden inom Hasbro som ökade vinsten för 2019. Det finns även analyser som visar att Magic är Hasbro viktigaste varumärke eftersom det under sin 27åriga historia hos Hasbro endast ökat i storlek och betydelse Viktigt! Detta till skillnad från andra franchises som exempelvis Avengers och Transformers. Också värt att notera är att under 2020 ett år i princip utan live-events där många rutinerade spelares intresse för spelet är på total sparlåga för att inte säga noll! Så var det samtidigt Magics bästa år någonsin på det rent finansiella planet. Magic genererade en vinst på 581 miljoner dollar 2020, en ökning med 27% mot 2019. Samtidigt som Hasbro i snitt bara ökade vinsten med 8%. Men enligt mig verkar Hasbro bara trycka på för mer kortsiktiga vinster och inte värna om spelet på lång sikt. Det sammanvägda betyget för Magics chans för överlevnad i nuvarande form är alltså något spretigt, alla mina negativa punkter ovan till trots. Men det kan såklart bara bli så att kvar i Wizards regi blir bara EDH och Arena och resten skrotas när de sista entusiasterna som började spela Magic i papper säljer sina kort och köper villor för pengarna.


Fundering: Om Commander nu säljer så bra som det sägs från corporate och casualhåll. Varför ens hålla på med vanliga set? Pratade med en stor spelaffär i södra Sverige för några veckor sedan. De hade sålt sin beskärda/förväntade del av hela lådor av setet Crimson Vow. Lösa boosters av Crimson Vow framtill dess att Neon Dynasty släpptes uppgick dock till 16st! Om dessa urusla siffror stämmer även för andra fysiska butiker så kan man ju verkligen förstå Wizards satsning på digitala boosters, som distribueras oändligt mycket billigare. Så illa kunde jag verkligen inte tro att läget var i en stad med sexsiffrigt antal invånare. Så när lägger Wizards egentligen ner allt jobbigt med streaming, VM, Players Tour, Coverage och sånt? Varför inte bara sälja foilade My Little Pony-flavoured Commanderprodukter om det nu generar så bra intäkter?



I have no ending for this so I take a small bow!

 

Artikkel-tilbakemelding


Hadde du vært logget på, kunne du kommentert denne nyheten.

latsblaster

HEDERSMEDLEM
Jag skulle kunna skriva en artikel med 10 orsaker att MtG är bättre idag, men jag håller med om punkterna. Förhoppningsvis blir en "lagom-väg" (?) en möjlighet och lösning i framtiden?

21:47:29, 3/9 -22
414448

MEDLEM
MagicOfJesper skrev 22:03, 2/9 -22
414448 skrev 20:53, 2/9 -22 Trevligt gnäll!

Lösningen: man hittar på sina egna format och tvingar sina vänner att bygga lekar. Det blir oftast bra (men Homelands+Fallen Empires Constructed utan basics blev ingen hit).

Någon som är på att skapa ett commander format där vi väljer ut 15-20 kort per set som ej automatisk blir bannade, i ett set booster struktur, där 3 bra kort, 5 ok kort och resten nja kort.

Commander är ju en del av problemet! Har du inte läst på? :D

22:08:22, 2/9 -22
MagicOfJesper

ADMIN
REDAKSJON
MODERATOR
VAKT
414448 skrev 20:53, 2/9 -22 Trevligt gnäll!

Lösningen: man hittar på sina egna format och tvingar sina vänner att bygga lekar. Det blir oftast bra (men Homelands+Fallen Empires Constructed utan basics blev ingen hit).

Någon som är på att skapa ett commander format där vi väljer ut 15-20 kort per set som ej automatisk blir bannade, i ett set booster struktur, där 3 bra kort, 5 ok kort och resten nja kort.

22:03:04, 2/9 -22
414448

MEDLEM
Trevligt gnäll!

Lösningen: man hittar på sina egna format och tvingar sina vänner att bygga lekar. Det blir oftast bra (men Homelands+Fallen Empires Constructed utan basics blev ingen hit).

20:53:42, 2/9 -22
Oppdatert: 20:54:29, 2/9 -22
UmeLinkan

MEDLEM
Enköping
Som casual-spelare som varit med till och från sedan Ice Age har jag ett par reflektioner. Jag har aldrig gillat standard. Rotationen går så fort att man är helt borta om man gör ett kort uppehåll. Jag håller med om att utgivningstakten är för hög. Jag tycker det är rimligt med 3 expansioner per år, med ev ett par reprintexpansioner därutöver, för att ge oss som inte gillar standard en orsak att spendera lite pengar på spelet med. Att det görs vissa kort, fokuserade på multiplayer, som inte kommer via standardexpansioner har jag inget större problem med. Men det blir alldeles för mycket. Jag håller med om att det blir för mycket specialkort. Full art-länderna tycker jag är riktigt snygga, men alla olika showcase-varianter blir bara rörigt.

En av de största orsakerna att Magic genom åren inte varit mitt huvudsakliga CCG är fokuset på den kompetetiva scenene, vilket gjort att det varit mycket trevligare att spela andra spel som Vampire (också från början Wizards), Star Trek, Call of Chatulu mfl.

Ett av de största misstagen Wizards har gjort är Reserved list. Även fast jag är ägare av både Tabernacle och minst 4 av varje WUBR-duals så tycker jag det är trist att inte nya spelare också kan få tag i de korten, utan att lägga ner mer pengar på en lek än vad en hyffsad begagnad bil kostar.

14:07:19, 1/9 -22
Shagrat

MEDLEM
Hässelby
Tack för en bra text! Skönt att få elda på sin irritation genom att läsa andras liknande missnöje.

20:24:21, 31/8 -22
Snurvel_

REDAKSJON
Enskede
Okay, nu springer det iväg I text här så till den milda grad att svm klippte av mitt korta svar. Fortsättningen löd iaf

Jag vet inte om jag ens orkar tänka på all idioti du nämner om att ta bort spelets hela historik (den databasen gav så mycket glädje och nostalgi, tänk att sitta och minnas en match från 2002 och kunna kolla upp om det var 2-1 eller 2-0 man vann med!) eller att bedriva en “pro tour” där man bjuder in spelare efter hur populära de är, inte hur bra de är. Eller för den delen ta bort de kanske mest uppskattade turneringarna för spelarna i mellanskiktet (Nationals / Worlds).



Låt mig I alla fall tipsa om en artikel som tydligt visar på andrahandsmarknadens behov av en kompetitiv turneringsscen: https://www.cardmarket.com/en/Magic/Insight/Articles/Thanks-I-Hate-It-and-Love-It-Money (scrolla ned till The case for tournaments om ni inte orkar läsa hela).

Och såklart SaffronOlives uppgörelse med Arena https://www.mtggoldfish.com/articles/the-future-is-as-bright-as-it-is-uncertain

Kanske även min gamla text om powercreep och pushen mot rares med stora effekter istället för synergi kan vara intressant? https://www.svenskamagic.com/artiklar/index.php?ID=1607#article



Väl rutet var det. Jag tackar återigen

01:02:06, 31/8 -22
Snurvel_

REDAKSJON
Enskede
Sajkobeer! Vilken fantastisk artikel. Om jag inte hade tre barn, hus med underhållsbehov, ett arbete som kräver femtiotimmarsveckor, etc, just nu så skulle jag gärna kommenterat lika långt som artikeln.

Och hade det funnits kvar GP:s hade jag garanterat köpt dig en öl efter dag ett om vi någonsin var på samma som tack för läsningen.

I alla fall, mina fem ören om det du skriver:

Jag tror jag kan ha spelat längre än dig (började -94) men kan inte annat än dela dina tankar om spelet. Det räcker med att plocka fram en lek från runt år 2000 för att se den enorma skillnaden både mot spelets första trevande år och mot dagens powercreep-disco. Spelade monorött mot monogrönt från Tempest/Urza för någon månad sedan. Det urartade till en utdragen kamp om kortekonomi som avgjordes tur 30+ på att jag hittade två Cursed Scroll och motståndaren en. Viss skillnad mot idag!



För mig har det alltid varit tävlingsmomentet som gör Magic roligt. Det är ett komplext, intellektuellt utmanande spel med både variation och varians, men det är att det erbjuds tävling på seriös nivå som lockar mig. Här var ju Magic pionjärer med sin Pro Tour, en e-sport innan internet fanns i var mans stuga. Det fanns länge ett ganska tydligt system med tävlingar på olika nivåer där du kunde satsa uppåt, ett steg I taget. Gamification av din spelupplevelse och turneringsgrind. Fungerade och var roligt. Med det vill jag säga, jag förstår din fokus på tävlingsmagic.

Magic var ju också en pionjär och uppfinnare inom flera områden som idag ses som självklara i spel, inte bara genom att vara det första samlarkortsspelet, utan genom t.ex. booster packs som blev till “loot crates” eller FIFA-paket, eller genom expansioner som gjordes att samma spelide kunde säljas om och om igen, till skillnad från en gång som schack eller monopol.

Men det är svårt att ligga i fronten över tid. Kolla på Standard Oil eller Ford Motor Company. Kan inget om bilar men det är möjligt att Ford fortfarande gör världens bästa bensinbilar. Men även om du klarar att ligga före konkurrenterna kommer samhället runt omkring dig ändras och göra din affär annorlunda. Att underhållningsbranschen idag är helt annorlunda än på 1990-talet får väl anses som givet. Internet i bärbara telefoner med video on demand var samtliga begrepp som inte ens var uppfunna då. Men, är det en fördel för ett spel som Magic att försöka bli som alla andra eller ska det odla sin särart? Ska man vara ett av tiotusen tv-spel eller världens bästa kortspel? Skalbarheten är ju gratis i en digital affär vilket gör att jag förstår lockelsen, men för den långsiktiga affären kan jag undra om inte kartong ska vara numero uno och digitalt komplementet.



När det gäller pro tourens vara eller inte vara så tror jag att WotC var hjärtligt trötta på PT-spelarna. De såg inte Wizards som vare sig den hand som föder dem, eller som en fotbollsspelare ser på UEFA, dvs en garant för att spelet de lever på att spela har vettiga turneringar att delta i. Utan mer som en motståndare eller någon man kunde vigga stålar av.

“Att blåsa Wizards är varje magicspelares dröm” (min fria översättning) sade en PT-spelare till mig en gång, på fullaste allvar. Att de tröttnade på att hålla den lilla klicken spelare under armarna förvånar mig inte det minsta. Dessutom är Magic av idag (okay, sen planeswalkers började tryckas) ett spel förenat med så stor slumpfaktor att det inte går att dominera spelet på det sätt som Budde och Phoenix Foundation en gång gjorde. PT-spelarna skulle vara reklam för spelet, och ska de vara det krävs det att spelet har sin motsvarighet till Usain Bolt och Charlotte Kalla. Men inte ens med fördelar som tre gratisvinster på GP:s eller fria PT-spel som de erbjöd en liten utvald klick kunde de få fram någon eller några som kontinuerligt vann. De allra bästa och de gamla rävarna slöt sig dessutom samman i super-teams för att speltesta, så de konkurrerade inte längre med varandra utan höll bara borta nykomlingar.



Vidare till satsningen på Twitch-views istället för att göra ett bra spel.

Mitt minne är att PT:s drog c:a 30 000 tittare, en GP runt tiotusen och så fanns SCG-touren som låg strax därunder (7000 – 8000). Dessutom fanns det en del som streamade Magic online med hyfsade tittarsiffror. Satsningen på Arena och betalda twitchströmmar har knappast ökat tittarsiffrorna vad jag kan se. Nu finns det några med kanske 1 000 tittare, en drös med 50 – 300 och en med runt 2 000.De streamar oftare än bara helger, men precis som fotbollen insett så skulle VM för ofta ta kål på intresset (jmf VM I ishockey), ligalunk med 1 –2 matcher i veckan (alltså GP:s) och avbrott ibland för ett större event (PT / VM) funkar för världens mest sedda sport, och gjorde det bättre för Magic också.

Jag är också mycket skeptisk till om huruvida det är streaming som håller uppe försäljningssiffrorna för Magic. Hobbyn som sådan är något mindre actionladdad än att spela Counterstrike eller League of Legends. Att sitta och klura på ett lekbygge eller limited-strategier är något som skrivna artiklar ger minst lika mycket input till, om inte mer.



Nu går vi vidare till en sak som jag upplever som drastiskt sämre. Att vara bra på Magic brukade kräva både känsla för spelet (dvs ska jag gå för kortekonomi eller tempo I det här läget?, spela på mina outs eller göra det som ser bäst ut på bordet? Etc.), men även ett tekniskt kunnande (hur fungerar reglerna?, I vilken fas bör och kan jag lägga min spell? Kom ihåg din upkeep-trigger! Etc.).

Den första delen har minskats I och med power creep, det är oftast bara att langa ut sitt bästa kort och låta snöbollen rulla, men finns I alla fall kvar. Den andra delen upplever jag att WotC har gjort sitt bästa för att helt utradera. Jag som turneringsspelare och gammal idrottare tycker det är självklart att god regelkunskap och förmågan att spela tekniskt korrekt ska belönas, men reglerna och framför allt tolkningen av dem har klart ändrats till förmån för de som slarvar eller är rent utsagt okunniga. Du kan t.ex. knappt glömma bort en trigger längre (och de är aldrig “may” om det är en nackdel för kortets ägare), och glöm att lyckas ta hem en vinst på att motståndaren glömmer betala för en pact eller skrivit fel livstotal. Om du är dum nog att spela Uktabi Orangutang när bara du har en artefakt I spel tycker jag det ska vara en nackdel för dig... Numera får vi Gemrazer istället.



Vidare till de alldeles för många expansionerna.

Ändå sedan jag började spela magicturneringar så har jag älskat prereleaser. Det brukade vara en per set. Seten kom sällan. Vann man prellen var man kung på sin LGS för några dagar. Jag missade aldrig en chans att spela de nya korten. Och eftersom spoilers inte alls var samma grej mötte man saker man aldrig sett förut, mitt under turneringen. Det var en unik turneringsupplevelse, lite som julafton fast tre gånger om året. Askul!

Nu när det snart kommer ett nytt set finns det en uppsjö chanser för mig att spela. Jag är inte ens sugen. En kompis föreslog att vi skulle köra någon av tre (!) 2HG som ges. Men det krockade med någon träningstid och tja, det kommer ju ett nytt set inom någon månad så varför anstränga sig. Snacka om att ha vattnat ur intresset och ersatt den med en ständig mättnadskänsla.



Jag vill också gärna få spy lite galla över all alternate art som verkar grassera. Jag har spelat så pass mycket magic att jag sällan behöver läsa ett kort. Illustrationen räcker gott. Det är för övrigt det som gör att spelet flyter på och blir roligt. Testa själva att spela med någon som måste läsa varje kort...

Efter en månads spelande med ett set brukade det inte vara ett problem för mig att spela en draft med kort som inte var på engelska, jag har gjort det vid ett flertal tillfällen utan problem. All alternativ art gör att det här inte går längre, jag vet inte vad fan korten är för något! Jag kan knappt spela Vintage Cube på Magic Online längre för jag måste sitta och läsa var och varannat kort. Och att se en bild på en leklista och fatta vilka kort som ingår I den är helt omöjligt. Åter till en, ikonisk, bild per kort, tack.



Okay, nu springer det iväg I text här

00:54:42, 31/8 -22
racetraitor

MEDLEM
Göteborg
+1 på allt!

17:17:50, 29/8 -22
kingdiz

MEDLEM
Bra skrivet! Tack!
En polare ville sätta ihop några kassa revised lekar för nostalgin men fick lägga den på hyllan.. för dyrt. Nu är det så mkt kort å versioner så det är löjligt.

11:46:10, 29/8 -22
bernhardtz

DOMMER L1
Jag tänker såhär: Hasbro och WotC tjänar väldigt mycket mer pengar på att a) fokusera på MtG som en digital produkt och b) låta MtG i papper framför allt rikta sig till Commanderspelare.

Det finns inga argument för att de som ger ut det här spelet i det läget ska satsa på att a) släppa färre kort, b) inte släppa premiumprodukter eller c) fokusera på att arrangera dyra pappersturneringar med en tbh ständigt gnällande top tier-spelarbas. De har provat den affärsmodellen i många år och fick det aldrig riktigt att fungera.

Att göra som de gör nu, som de har varit på väg till över flera år, går helt enkelt bättre. Det är för mig inte svårt att föreställa sig att det också är mycket roligare att jobba med produkter som säljer, en spelarbas som gillar produkterna och en mycket bredare räckvidd till en klart lägre kostnad.

Personligen vill jag, givetvis, se en avskaffad Reserved List, pappers-Grand Prix för alla format och en Pro Circuit med ett begripligt system som både välkomnar etableade proffs och den som kan göra bra ifrån sig på en stor turnering på sin ort. Men jag tror inte att det någonsin blir verklighet igen.

Hur vill jag göra saker bättre? Jag tror på att vi spelare måste ta saker mycket mer i egna händer. Arrangera egna turneringar och möjliggöra för fler att delta i dem. Men med det behöver vi acceptera och omfamna vad som för mig är sanningar gällande förutsättningarna för det:

1. Det är *dyrt* och *jobbigt* att arrangera turneringar. Att fixa lokaler och att betala domare rimlig ersättning är oundvikliga kostnader. Den som vill ha en fet prissupport måste därmed sätta en hyfsat hög deltagaravgift. Spelare måste se att det är en förutsättning och vara mer beredda att acceptera priser i stil med store credit. Annars kommer väldigt få arrangörer vilja ordna mer än en turnering.

2. Vi måste acceptera proxies för dyra kort om vi vill kunna välkomna fler till Eternal-turneringar. Personligen gillar jag inte proxies, jag tycker inte att det alls samma känsla. Men jag vet också att jag aldrig kommer att betala vad det kostar att köpa en The Tabernacle at Pendrell Vale. Att säga till folk "kom hit och delta här vi vill ha fler, btw det är en startkostnad på 18 000 kronor". Folk köper hellre, jag vet inte, en båt. Det håller inte, tror jag.

3. Om vi vill ha bra content, typ regelbundna turneringsrapporter, streams och annat, kan vi inte förlita oss på att de som gör detta ska göra det ur egen ficka. Det är svinkul att skapa content, men om det bara kostar pengar för den som skapar content blir det väldigt sällan långvarigt. Det är svinkul att skapa content, men det tar *massor* av tid och energi i anspråk. Om vi vill ha det på en regelbunden bas måste vi som vill ha det, vara beredda att pynta för det.

17:29:10, 28/8 -22
Oppdatert: 17:32:24, 28/8 -22
gortekS

MEDLEM
Norrköping
Personligen tycker jag införandet av Mythic Rares gjorde det mycket svårare att få in en ung spelarbar. När jag började lira kring Kamigawa var kort som Jitte och dubbelländer de dyraste standardkorten, men inget gick över 200:-.
Dubbelländerna var väl 100:- / st cirka.

När Mythic Rare kom och lekar som behövde Lotus Cobra, Jace, Titaner och en uppsjö av andra Mythic Rares började pusha priset på en standardlek upp mot 10.000:- så kan jag samtidigt förstå att ungdomar i 15-års åldern inte längre kände att de kunde lira competetive på det sätt jag kunde när jag var ung.

Mythics har gjort spelet otroligt mycket dyrare och jag tycker det är otroligt tråkigt varje gång jag lirar en FNM eller dylikt att jag inte ser ett gäng med entusiastiska ungdommar som är superhypade att få testa sina nya lekar. Istället är vi 6-8 personer som är +30 som spelar mot varandra vecka in och ut.

Det är för mig, det tråkigaste med utveckligen i spelet.
För mig är Magic någonting socialt och när det blir färre och färre spelare lokalt, och mindre och mindre variation på vilka man träffar så försvinner en stor del av charmen i spelandet.

11:49:51, 27/8 -22
Oppdatert: 14:58:01, 27/8 -22
Plutonergy

MEDLEM
Borås
Försöker uppmana Commander-spelare till att inte spela med kort som är direktprintade till sekundära format vilket enligt mig skulle vara enda sättet att skicka en signal tillbaka till WotC att vi tycker att EDH (även Magic) var bättre när alla korten behövde ta sig genom standard först. (Givetvis håller inte alla med mig...)

20:42:43, 26/8 -22
Zt0rm

MEDLEM
Skattkärr
Väl rutet Björn! Helt enig i allt du skriver. Fruktansvärt tråkig utveckling de senaste åren. Tacka vet man den klassiska utgivingscykeln med ett stort set i Oktober och sen två efterföljande expansioner i samma block. Det var tider det.

16:17:51, 26/8 -22
Razorfin

MEDLEM
Lund

#10 PWP Yearly
Tack så mycket!

Angående Bo1 så håller jag inte med. Som småbarnsförälder är det så oerhört skönt med Bo1 som tar så mycket mindre tid i anspråk än Bo3.

Sedan hade jag även velat lägga till Companions, Dungeons och kort utan magicbaksida på listan över klagomål.

21:42:52, 25/8 -22
Underground1

MEDLEM
Fritsla
1#.
Ja här har dom gått över gränsen speciellt förra året. Det känns som att standard blir väldigt dyrt att spela speciellt live då tex seten efter höst setet endast håller ca 1år&3 månader-1år&9 månader. Hade varit mer nice om dom släppte 3 stora set om året var 4:e månad(med digitala set emellan mellanåt) och att då höst setet håller 3 år istället för 2 i standard osv.

#2&3
Wizards har ju sagt att dom satsar på live Magic nu istället.
Sen av MTGO och MTGA så så väljer jag MTGA alla dagar i veckan. Spelupplevelsen, grafiken, knappar osv är fruktansvärd på MTGO. Jag gillar att BO1 på laddern finns som alternativ för dom som har mindre tid men på BO3 så tycker jag att man ska levla upp 3 gånger istället för 2 om man vinner med 2-0 eller vice versa.
Jag har inte problem med digitala set och kort men jag gillar inte att icke digitala kort rebalanseras. Precis som du skriver så har jag lyckats missförstå att kortet gör något annat nu i Alchemy/Historic än annars.

#6&8 är nog det värsta.
MPL systemet var riktig skit, det nya är bättre men jag skulle fortfarande vilja att vi går tillbaka till det gamla systemet, dock men lite längre svängrum för nya spelare att komma in och att tex en som hamnar medel inte kvalar till alla nästa års pro tour utan mer svängrum där.

Dom här nya små RCQ:erna med max deltararantal på 24-32 i småstäder (förutom STHLM) är fruktansvärt. Hade hellre sett större och färre PTQer bättre geografiskt direkt till Pro Touren istället för till Regionals och då Grand Prixer istället som förut. Dock hade jag gärna sett att det gick 1-2 Grand Prixer samtidigt i varje världsdel utspritt tex två samtidigt en i Norra och en i södra Europa, )i alla format efter varje set release) Både så att dom bästa spelarna inte behöver resa över hela världen och tidzzoner för att försöka bli POY och för att Magic är väldigt stort nu så att det inte blir för många deltagare på varje GP. Jag hade gärna sett att man skrotade VM och hade en "World player if the Year" titel istället.

Jag gillar inte att Arena Open och Play-In qualifiers har obegränsat med inköp. Hade hellre sett icke obegränsat men att man har råd med en till förlust tex och 1-2 fler Play-ins istället.

20:38:19, 25/8 -22
Oppdatert: 22:07:04, 25/8 -22
Rosholm

FORUMPLAYAH
Malmö
Kul, har också funderat på att skriva nåt sånt här.

Håller dock inte med om #9, tror det är bra för spelet att det finns olika "dyrgripar" som är funktionellt samma kort att samla. Det håller nere priset på de tråkiga versionerna av korten (tror jag/känns det som) och gör spike-magic lite mer lättillgängligt när turneringsgrindarna inte jagar samma kort som random pärmsamlare.

19:44:58, 25/8 -22
Maeths

MEDLEM
Örebro
Gött att se att det inte bara är jag som är en gnällig gammal gubbe! Alltså, jag ÄR ju det men gött att man inte är ensam.

När commanderprodukterna började komma dödade det fullständigt mitt intresse för formatet. Själva grejen var ju att själv få leta på sånt som kunde funka, inte att få det serverat på ett silverfat, "varsågod, här är de bästa korten, enjoy!"

En grej som jag stör mig på med powercreep är också att även 1-drop-gubbar nuförtiden är must-answer threats. Ragavan i constructed t.ex. men även i limited känns det som att man måste hantera precis alla gubbar nuförtiden, samtidigt som removals kostar 4-5 mana. Det gör att matcherna i mycket större utsträckning handlar om bra starthänder och topdecks och det känns lite hjärndött.

När Morphling var medjiks bästa gubbe... Det var tider, det!

19:37:00, 25/8 -22
Brandbilen

MEDLEM
Tyresö
Väl rutet!!

18:57:05, 25/8 -22
Skallen

MEDLEM
Luleå
Klockrent.

Jag tycker ändå dom har gjort en hel del rätt med Arena i början, men senaste två åren känns det som dom verkligen jobbat hårt för att göra det så dåligt dom kan.

18:27:36, 25/8 -22
Oppdatert: 18:28:40, 25/8 -22
  Vil du slippe reklamen? Bli Gullmedlem!