Magic the Gathering
Magic the Gathering3209 medlemmer 10 pålogget

Brukernavn:

Passord:


Bli medlem
Har du glemt passordet?

Søk NorskeMagic
Søk kort:

Søk medlem:

Søk by:
Søk forumet:

Søk regler:

Søk kortstokk:
FORUMET Start | Nye innlegg | Søk | Private bord  
TURNERINGER Team Serie - Oslo... Premier Play turneringer 2014- ...
Prestasjoner på Norges toppnivå - 2014
Siste leste innlegg: 04:56:11, 24/4 -24. Lest 3301 ganger.
Even

Azorius
FANTASY KING
MEDLEM
FANTASY KING
Oslo
@nom s. 3/6 -10

101 emner
1004 svar

Prestasjoner på Norges toppnivå - 2014 21:26:01, 14/12 -14  
I et forsøk på å lage en noenlunde objektiv oversikt over årets norske toppspillere har jeg sett på litt enkel statistikk. Idéen har vært å se på "toppturneringene" i Norge, og så se på hvem som har sterke plasseringer i dem. En sånn måling vil jo ikke nødvendigvis vise nøyaktig hvem de beste spillerne i Norge er, men er interessant fordi det er ganske håndgripelig og fritt for synsing.

Jeg har brukt den videste definisjonen av "toppturnering" som jeg syntes var mulig. Følgende 8 turneringer er tatt med.


Som "toppspiller" regner jeg alle som vant én av disse, eller som hadde minst to sluttspillplasseringer. Etter denne definisjonen består det norske toppnivået av følgende 15 spillere.
  • Sveinung Bjørnerud
  • Kim Carlsen
  • Lasse Eikenes
  • Kenneth Ellingsen
  • Gøran Frost
  • Jørgen Gjærum
  • Øystein Hasnes
  • Kristoffer Jonassen
  • Christer Monsen
  • André Moshølen
  • Emil Moxheim
  • Andreas Nordahl
  • Mike Paalvast
  • Endre H Skjetne
  • Finn Erik Sølverød


Her er den fullstendige oversikten over spillere som gikk inn i sluttspill i disse turneringene. De er sortert først etter antall sluttspill (det første tallet etter navnet), deretter etter antall turneringsseiere (det andre tallet), og til sist alfabetisk etter fornavn.

Spoiler:

  • Andreas Nordahl - 3 - 1

  • Gøran Frost - 3
  • Sveinung Bjørnerud - 3

  • Finn Erik Sølverød - 2 - 1
  • Jørgen Gjærum - 2 - 1

  • Emil Moxheim - 2
  • Endre H Skjetne - 2
  • Kenneth Ellingsen - 2
  • Lasse Eikenes - 2
  • Mike Paalvast - 2

  • André Moshølen - 1 - 1
  • Christer Monsen - 1 - 1
  • Kim Carlsen - 1 - 1
  • Kristoffer Jonassen - 1 - 1
  • Øystein Hasnes - 1 - 1


  • André Marklund - 1
  • Andreas Sandvik - 1
  • Bernt Øyvind Børnich - 1
  • Christian Bakkehaug - 1
  • Dag-Arne Mindresunde - 1
  • Erlend Hegni - 1
  • Gisle Salem - 1
  • Gunnar Refsdal - 1
  • Jan Kristian Hellan - 1
  • Jon Magnus Christensen - 1
  • Jonas Näslund - 1
  • Jonas Waadeland - 1
  • Kaia Thomassen - 1
  • Kristoffer Rabstad - 1
  • Lars-Petter Radich - 1
  • Mads Kihl - 1
  • Mats Ellingsen - 1
  • Michael Getz - 1
  • Nils Håkon Delphin - 1
  • Olav Rossøy - 1
  • Roy-Arne De Wilde - 1
  • Rune Amundsen - 1
  • Sigurd Jorem - 1
  • Simon Adolfsson - 1
  • Thomas Refsdal - 1
  • Tom-Sondre Albrigtsen - 1
  • Tommy Stokkeland - 1
  • Torgrim Tallerås - 1
  • Torkild Balog - 1
  • Trond Østensen - 1
  • Ørjan Bask - 1
  • Øystein Prytz - 1


Oppdatert: 22:38:53, 26/12 -14

Torgeir
DOMMER L1
Oslo
@nom s. 2/6 -12

3 emner
88 svar

1. Hadde det vært en idé å inklud... 22:19:45, 14/12 -14  
Hadde det vært en idé å inkludere norske spillere som går dag to på GPer? Utvalget på åtte turneringer virker lite, samtidig ser jeg ikke at det flere som burde vært tatt med.
Sene
MEDLEM
Asker
@nom s. 4/9 -07

69 emner
1015 svar

#15 PT Points Yearly
#4 PWP Lifetime

2. Å utelate Pro Tours virker ogs... 00:17:16, 15/12 -14  
Å utelate Pro Tours virker også rart; Nicolai Herzog spiller ikke så mye på hjemmefronten, men har spilt i tre Pro Tours i år. Jeg vil si at du bør automatisk oppnå en "toppspiller"-definisjon om du i det hele tatt har spilt i en Pro Tour (evt. det året).
 
Det uttales "Sænæ".
Oppdatert: 00:19:55, 15/12 -14
214
MEDLEM
@nom s. 18/10 -11

330 emner
8357 svar

3. Bara nationella turneringar sä... 07:58:32, 15/12 -14  
Bara nationella turneringar säger väldigt lite
 
"Att vara vänster är att tillämpa sin privata logik på hela samhället. När det gäller den närmaste kretsen, så delar de flesta med sig."



"214 vet vad han snackar om" - nepO
Oppdatert: 08:09:43, 15/12 -14
Even

Azorius
FANTASY KING
MEDLEM
FANTASY KING
Oslo
@nom s. 3/6 -10

101 emner
1004 svar

4. Dere har helt rett i at man få... 14:06:56, 16/12 -14  
Dere har helt rett i at man får et mer fullstendig bilde om man også tar med visse internasjonale prestasjoner. F.eks er GP-sluttspill mer imponerende enn alt man kan gjøre i Norge.

Dette her sprang ut fra et spørsmål om hvordan man som spiller kunne skille seg ut på den norske Magic-scenen. Det jeg ville gjøre var å se på situasjoner hvor nordmenn konkurrerte med andre nordmenn, og se hvem som har det med å reise seg over den store massen. Det er derfor jeg valgte å bare ta med norske turneringer.

Oppdatert: 14:07:26, 16/12 -14
Arodin
MEDLEM
GULLMEDLEM
Oslo
@nom s. 28/5 -11

0 emner
10 svar

5. Rating og norgesmesterskap...d... 14:43:42, 16/12 -14  
Rating og norgesmesterskap...det var tider.
Sene
MEDLEM
Asker
@nom s. 4/9 -07

69 emner
1015 svar

#15 PT Points Yearly
#4 PWP Lifetime

6. Joda, det var annerledes da ma... 14:57:31, 16/12 -14  
Joda, det var annerledes da man kunne kikke litt på DCI Ratings, og dermed vite med rimelig god presisjon hvem som var de beste spillerne i Norge til enhver tid. Jeg tror en liten justering av ELO-formelen hvor man reduserte sannsynligheten for å vinne mot lavere ratede motstandere hadde gjor en brukbar jobb med å fikse problemene med det ratingsystemet, men det er en diskusjon for en annen gang. Og antagelig en ganske unyttig diskusjon uansett.
 
Det uttales "Sænæ".
Oppdatert: 14:57:53, 16/12 -14
Even

Azorius
FANTASY KING
MEDLEM
FANTASY KING
Oslo
@nom s. 3/6 -10

101 emner
1004 svar

7. Ja, en liste som denne viser b... 16:04:18, 16/12 -14  
Ja, en liste som denne viser bare tendenser, på en ganske unøyaktig måte. Det er noe helt annet enn Elo-rating, som tar sikte på å plassere alle spillere på en nøyaktig måte. Som nevnt er det en hel del gode spillere som ikke er blant de 15, som vi vet at lett er gode nok til å være der. Noen åpenbare, som vi finner i lista over folk med ett sluttspill, er Christian Bakkehaug, Mats Ellingsen, Sigurd Jorem.

Oppdatert: 16:05:59, 16/12 -14
Stones
MEDLEM
Kongsberg
@nom s. 10/5 -08

39 emner
392 svar

8. Ein mulighet er jo å sjå på mo... 00:18:28, 19/12 -14  
Ein mulighet er jo å sjå på modo-ratinga til folk, den vil til ei hvis grad vise spelerstyrke, men utelukker folk som ikkje speler så mykje på modo, og er litt tungvindt å få tak i (må få folk til å oppgje den, ikkje sikkert alle vil det). Pluss at den jo kan endre seg mykje på kort tid.
Sene
MEDLEM
Asker
@nom s. 4/9 -07

69 emner
1015 svar

#15 PT Points Yearly
#4 PWP Lifetime

9. Modo-rating er dårlig av mange... 12:35:04, 19/12 -14  
Modo-rating er dårlig av mange grunner.
  • Det er stor forskjell på formater og turneringer, men nesten alle har samme K-verdi. Jeg spiller eksempelvis mest Modo når det er flashback-drafter, og da har jeg en stor fordel siden jeg har mye erfaring med de aller fleste draftformatene; jeg har spilt et hundretalls TPF-drafter mens en gjennomsnittlig Modospilller kanskje har spilt fem, og da er det mye lettere for meg å vinne enn i f.eks. Khans limited.
  • Folk vil nok kanskje oppgi ratingen sin på sitt beste eller sitt beste den siste tida, og ikke faktisk rating. Særlig når det ikke er noen måte å faktisk sjekke. Det er lett å tenke at ens "riktige" rating er den man har når man er midt i en winning streak!
  • Den varierer stort, som du sier. En spiller kan være 1750 i dag, men plutselig vinne fire drafter og ende opp på 1850. Det er en ting som også eksisterte i "real life play", men det var også større spenn over realistisk oppnåelige ratinger - på Modo er det så å si umulig å holde en 2000-rating, og realistisk sett er spennet på omtrent 1500 til omtrent 1950. For papir-Magic var spennet på kanskje 1400 til 2100, så å hoppe 100 ratingpoeng opp hadde mindre å si, relativt sett.
  • Man kan ha så mange accounter man vil. Jeg har selv sju-åtte-ni stykker. Ratingen min på et par-tre av accountene er teknisk sett 1960-70-ish, selv om jeg ikke har brukt de på en god stund! Samtidig kan jeg helt sikkert bare overse accountene der ratingen ikke er like bra...
  • Jeg conceder alltid i finalen i 8-4er fordi jeg ikke bryr meg om QPs. Men da kommer jeg også dårligere ut i rating. Det er sikkert mange andre som gjør noe lignende.
  • Det er også, som Steinar sier, mange som nesten ikke spiller Modo. Akkurat nå for tida gjør ikke jeg det heller; det er et par måneder siden sist.
  • Og til slutt er det alle problemene med ELO i Magic. ELO baserer seg på sjakk, et spill uten varians, og dermed blir regnestykket urealistisk, slik jeg ser det. I følge ELO-systemet er det 76% sannsynlighet (E) for at en 1800-ratet spiller (S1) slår en 1600-ratet spiller (S2), og om vi øker differansen til det dobbelte sier ELO 91 %. Det er altfor høyt for et spill som Magic.
Hadde jeg vært ansvarlig for slikt hadde jeg ganske enkelt gjort en justering av formelen.

Slik er den nå:
EP1=1/(1+10^((S2-S1)/400))
Jeg ville endret den til noe slikt som:
EP1=1/(1+3^((S2-S1)/400))

Med den formelen blir beregnet sannsynlighet for seier til S1 henholdsvis 67 % og 80 %, noe som er mye mer realistisk.
 
Det uttales "Sænæ".
Oppdatert: 12:47:33, 19/12 -14
Even

Azorius
FANTASY KING
MEDLEM
FANTASY KING
Oslo
@nom s. 3/6 -10

101 emner
1004 svar

10. Denne diskusjonen er utvilsomt... 14:10:14, 19/12 -14  
Denne diskusjonen er utvilsomt interessant, men ta den gjerne i en ny tråd. Den ville jeg antageligvis deltatt i selv. Det var aldri meningen min å nøyaktig og utelukkende definere hvem som rent faktisk er best i Norge med dette her, så det er unødvendig å diskutere hvordan man skal "fikse" det jeg la ut. Det var kun ment som et interessant blikk på litt statistikk, og noe som kanskje kan bidra til litt hype for 2015.

Oppdatert: 14:12:53, 19/12 -14
BYTT BORD TIL


 
  Vil du slippe reklamen? Bli Gullmedlem!