Strategi [Masques-block]
Din guide till Masques block limited
Via svenskamagic.com
Mercadian Masques är en fascinerande expansion. Den släpptes hösten 1999 som en kalldusch för att rädda sanktionerad Magic från full kollaps.
av
mg 10:03, 20/2 -24 läst 3842 ggr. |
Skriv ut artikkel 21 kommentarer |
Det har varit många saker som skulle "döda Magic" under årens lopp. Och jävlarimig vad Urza-blocket skulle döda Magic. Jag har ett tydligt streck mellan Magic före och efter "combovintern". Samtliga av de vänner jag spelade med innan Urza kom slutade i loppet av blocket, och jag tog själv en paus från Magic i flera år. Vi brukade skämta om att early game på den tiden var "coin flip", mid game var "mulligans", och late game var "runda ett". Om ni är sugna på exempel på hur extrema lekarna kunde bli rekommenderar jag denna videon där Randy Buehler fuskar loss med Standard Jar.
Utvandringen av spelare - både från turneringar och köksbord - var enorm. Många av oss kunde ju nästan inte känna igen Magic längre. Så Mercadian Masques uppgift var att ta ner Magic från övermäktigt mygel till ett mer långsamt taktiskt spel igen.
Mottagande var ljummet. De spelarna som hade orkat hänga kvar genom combovintern var i stort inte så imponerade över att att öppna Rappelling Scouts som rare när vi blivit vana vid Yawgmoth's Will. Masques alienerade också samlarna, då WotC tog bort Reserved List och öppnade för fria reprints av samtliga kort i blocket. Men ur ett speltekniskt perspektiv var Masques trots allt gnäll ett djupt block, och limited Masques är en av de mest strategiskt intressanta upplevelserna Magic kan bjuda på.
Mercadian Masques, Nemesis, Prophecy.
"Men för helvete Mg", tänker någon vän av ordning. "Varför skriver du en draft-guide om ett 24 år gammalt block istället för, typ, Ravnica Remastered?" Tja. Jag skulle kunna hitta på några anledningar. En av de mer rimliga är kanske att det finns många moderna draft-guider om Ravnica Remastered, men det är klurigt att hitta bra information om Masques block. Sen är också Masques block något ointuitivt jämfört med moderna set. Blocket har t.ex. inte arketyper på samma sätt, manafix är icke-existerande, och det är svårt att få tag i 23 "spelbara kort" (med dagens mått mätt) under en draft. Saprazzan Outrigger är ett högre pick än Counterspell. Så om man vill joina en fysisk draft på Lincon eller hittar någon sporadisk flashback-draft på MTGO kanske denna artikeln kan vara fin att gräva fram? Men huvudskälet jag skriver detta är att Konroy skickade en låda skräp till mig för ett år sedan.
14 kg kärlek.
Det hela började så simpelt. Jag ville ha en extra Serra's Sanctum till en framtida Premodern Enchantress-lek. Så när en Sanctum dök upp på en auktion här på SvM - en auktion som dessutom hade diverse kort jag saknade i min M10 pärm - var det bara att bjuda.
Men så visade det sig att killen som höll i auktionen inte var någon mindre än Konroy. Konroy, en dunkelt belyst man vars stigar jag ofta korsade i ett tidigare liv. En man som sov på mitt golv när jag bodde på 18 kvadratmeter och som jag delat pizza med framför Suburban Commando på linjär-TV. 15 år tidigare var vi kamrater i Göteborgs Alderland. Nu hade vi båda flyttat ifrån skapelsens krona och landat i var sin Nordisk huvustad - jag i Oslo och han i Stockholm.
Det blev lite snack. Säkert någonting om hur det är att vara småbarnsförälder jämfört med att gå på hardcorespelningar i 20-åren. Konroy var relativt färdig med Magic. Jag berättade att även om jag inte hade samma tid att spela så gillade jag att sitta hemma och sortera kort, titta på dem, bläddra i pärmarna. Nuförtiden hade jag blivit närmare en frimärkssamlare än än pokerspelare i min hobby.
Konroy skrockade. Han berättade att han hade ett par skokartonger med draftrester i förrådet som han kunde skicka till mig för portokostnaden om jag tyckte det var så kul att sortera. Jag kan utan en gnutta ironi säga att bläddra igenom mellan-gammal bulk är något av mitt mecca, så jag hoppade givetvis på erbjudandet på rot.
Nu var det inte bara "true bulk" i lådan, så några mindre reparationer skickades till Konroy efter att jag öppnat den. Men kärnan av de 14 kilorna var en jäkla massa draftrester från sporadiska set mellan Mercadian Masques och Scars of Mirrodin, med tyngd på Masques block.
Och en del first-pick commons från Mercadian Masques är ju inte helt bulk längre...
Vad gör man med en sån låda då? Jo, man börjar med att försöka finna fyra av varje common från Mercadian Masques, Nemesis och Prophecy. Sedan gräver man så gott man kan efter två av varje uncommon, och undersöker vad man har i form av rares från blocket i sin Reject Rare Cube. Efter ett tag blir det en del excel.
Sen hänger man runt på SvM och försöker få tag i de få kort som saknas; några commons här, en hög med uncommons där, ett par rares där. Efter ett halvår med sporadiskt bizzande är det läge att lägga en oproportionerligt stor mängd pengar på plastfickor och dividers.
Om man gjort allting riktigt har man nu cirka 1,454 sleevade kort med korrekt fördelad raritet genom Mercadian Masques, Nemesis, och Prophecy. Nu är det bara att randomisera korten i högar baserade på raritet och expansion. Skaffa några cube sleeves och slumpa fram elva commons, tre uncommons, och ett rare för varje "booster".
Boom. 24 Masques booster (mörkblå), 8 Nemesis (gröna), och 8 Prophecy (röda) för att kunna drafta valfritt iteration av blocket. Efter man draftat kan man blanda in korten från öppnade boosters i högarna igen för att bygga nya fräscha boosters.
Perpetual Masques Block drafting unlocked. Då vi inte har bättre saker för oss skriver vi ut booster fronts och limmar på våra cube sleeves.
Så där har ni min apologia. Vi skyller denna artikeln på Konroy helt enkelt.
Innan vi går igång med picks och arketyper kan det vara fint med en uppfriskare om hur block-drafting fungerar mer generellt.
Från Mirage (1996) fram till Dragons of Tarkir (2015) strukturerades alla standardprodukter i block om tre expansioner (fotnötter om Lorwyn/Shadowmoor och diverse notat om Ice Age block besparas läsaren). Blocken strukturerades med ett stort set på hösten följt av två mindre set i samma miljö under det kommande standard-året.
När ett nytt block släpptes draftades först det stora höstsetet med tre boosters. När den första mindre expansionen sedan kom draftades två boosters av höstsetet plus ett booster av det nya, och när alla tre expansionerna i blocket hade släppts draftades alla tre. Så om man körde limited under t.ex. Time Spiral-blocket var den första draft-miljön Time Spiral/Time Spiral/ Time Spiral, den andra var Time Spiral/Time Spiral/Planar Chaos, och den sista var Time Spiral/Planar Chaos/Future Sight. Det var aldrig någon etablerad draftmiljö för typ 3xFuture Sight.
Cirka 14 år in i detta tänkte WotC att det var dålig PR för den senaste expansionen att alltid komma sist i drafterna, så de vände på ordningen i samband med Scars of Mirrodin (2010) och lät den nyaste expansionen öppnas först. Så i en blockdraft av t.ex. fullt Khans-block går man i motsatt ordning och börjar med Dragons of Tarkir, går vidare med Fate Reforged, och avslutar med Khans of Tarkir.
Om man vill drafta Masques block rekommenderar jag Mercadian Masques/Nemesis/Prophecy. Trippel Mercadian Masques går också an, men Mercadian Masques/Mercadian Masques/Nemesis känns något obalanserat till fördel för vitt och svart på bekostnad av blått och grönt.
Masques är ett block är med historiskt sett svaga kort. Men för att citera Mark Rosewater, "Card power is relative. Ancestral Recall , as an example, is only a good card until we create a card that allows you to draw four cards for . The thing that defines the power level of any one card is the other cards that exist with it in the same environment."
Att ett limited-format innehåller svagare kort än ett annat betyder det givetvis inte att det är en sämre upplevelse. Trippel Innistrad har mycket svagare kort än Legacy kub, men trippel Innistrad är fortfarande väldigt bra.
Men det krävs ändå en viss typ av Magic-spelare för att uppskatta Masques block draft. Det är ett lågsamt format med många vägval och mycket strategi. De flesta varelserna ligger någonstans mellan 1/1 och 2/2. Det blir glest mellan kandidaterna redan bland 3/3:orna, och en varelse med power och/eller toughness på fyra anses stor. Masques block limited är ett format för combat-matte, och kort som gör att man kan fuska med matten - Troubled Healer, Agent of Shauku, Deepwood Drummer, osv - är bra. Instant-trick som Ramosian Rally och Submerge är också fint att ha tillgång till. Och när vi är inne på dem, låt oss bemärka att det finns många kort i Masques block som man kan spela utan att ha mana uppe.
Det är inte helt cowboy med gratiskorten dock, de kräver i det minsta att det finns rätt sorts basicland i spel för att spelas utan mana. Man bör vara särskilt uppmärksam om man spelar mot en "fiendefärg", då det finns en serie starka uncommons i Nemesis som är gratis om också motståndaren har en viss typ av basics.
Hur du hanterar din mana är genellt väldigt viktigt. Det är mycket instants och permanenter med aktiverade förmågor som gör att du kanske inte vill tappa ut dig. Och det finns massor med kort som straffar dig för att tappa ut, som rhystic-korten i Prophecy.
Så det är inte bara att dundra ut allt man har på handen och hoppas att motståndaren snubblar på kurvan innan man själv gör det. Men samtidigt finns många kort som blir bättre om man inte har upptappade länder.
Spellshapers är också en central del av formatet. I princip gör spellshapers att kort på handen aldrig är helt döda. Synergier med spellshaper gör att kort som normalt kan se rätt kalla ut är fullt resonabla first-picks, typ Squee, Goblin Nabob och Groundskeeper. Common-spellshapers som Waterfront Bouncer, Kris Mage och Undertaker gör att de där extra länderna på hand alltid kommer ha en effekt. Spellshapers i kombination med den generella komplexiteten i manahantering gör att man kan se 18 länder som baseline i limited snarare än 16-17.
Sen finns det också många bra kort som vill att du skall offra länder, så det är inte dumt att ha några extra att kasta till Troubled Healer och Agent of Shauku. Eller Squirrel Wrangler och Jeweled Spirit om du är en sån typ som öppnar bra rares.
Squirrel Wrangler och Jeweled Spirit är faktiskt ganska nära toppen av "bomber" i formatet. Det kort jag personligen helst öppnar är nog Predator, Flagship, men det finns några bubblare. Rhox, Spellshaper-legenderna från Prophecy (särskilt röd, grön och vit), Vitalizing Wind, Two-Headed Dragon, Lin Sivvi, Defiant Hero, och Avatar of Woe är rätt jäkla mätta de med. Det finns också några rare spellshapers som bara vinner om inte motståndaren hanterar dem, typ Notorious Assassin, Overtaker, och Seismic Mage. Det leder oss in på hur bra det är att kunna pinga för 1 i formatet.
Väldigt många relevanta varelser har toughness 1. Inte bara spellshapers, men också rebeller, airships, gobliner och mercenaries. Det gör att kort som Kris Mage och Flowstone Armor är bättre än de ser ut.
Mercadian Masques släpptes några månader efter 6th Edition, och korten är designade för dåtidens regler. Regeluppdateringen i och med 6th Edition var ett enormt lyft från de Kafkaartade strukturerna som fanns innan, men det fanns ändå kvar några arkaiska regler i Masques block jämfört med dagens regelverk. Utan att gå överbord är det två dåtida regler som en kontemporär draftare av blocket bör följa.
Mana burn
Om du har kvar oanvänd mana i din mana pool när en fas slutar förlorar du ett liv för varje mana som försvinner. Regeln togs bort i samband med Magic 2010, men om man inte spelar med mana burn i Masques block är det ganska många kort som får en radikalt ändrad power level (Citadel of Pain, Fen Stalker, Spur Grappler, etc). Mana burn gör också att kort som verkar helt horribla kan bli relativt spelbara då de kan agera som "mana sinks". Revered Elder ser inte mycket ut för världen, men om du lirar en lek med Scoria Cat och Keldon Berserker blir det lite andra bullar.
"Skada på stack"
Innan M10 såg attackfasen lite annorlunda ut. Den största skillnaden var att combat damage använde stacken på samma sätt som besvärjelser och förmågor. Så i princip kunde en varelse göra combat damage även om den försvann innan damage resolution steget var klart. Man kan jämföra det med att idag tappa en Prodigal Pyromancer för att pinga en skada i något och en annan spelare svarar med att döda Pyromancern med en Murder. Även om Pyromancern nu är ute ur spel så kommer skadan fortfarande gå igenom då den "ligger på stacken". Skada i combat behandlades på samma sätt.
Så om t.ex. motståndaren slår med två Cateran Brute och du har en Lightbringer i spel kan du blocka den ena, lägga combat damage på stacken, och sedan offra Lightbringer för att döda den andra innan combat damage resolvar för att få ihjäl båda två. En annan fin grej är t.ex. att Shock Troops kan blocka ihjäl Thresher Beast genom att lägga skadan på stack och sedan offra Shock Troops för att ge två till i skada innan combat damage resolvar.
Sen kan ju alltid Flax hoppa in här och berätta att Lin Sivvi, Defiant Hero blev bannad i Masques Block Constructed till stor del på grund av dåtidens legendary-regler, eller att man minsann kunde floata mana mellan stegen i en fas förr om någon använde Rishadan Port i ens upkeep. Men de reglerna (med flera) var dumma i huvudet och spelar en sån minimal roll i limited att vi med gott samvete kan ignorera dem. Kör med moderna regler plus mana burn och skada på stack så kommer allting flyta bra nog. (Ja, mitt mål är att name-droppa Flax i varje artikel jag skriver på SvM).
Modern Magic bjuder ofta på massiva stödhjul när vi skall drafta. Om jag skulle få för mig att ta reda på vilka sorts lekar man kan sätta ihop i t.ex. Murders at Karlov Manor limited går jag bara in i kortpärmen och filtrerar på multicolor uncommon-varelser.
Voila, tio färgpar som representerar tio draftarketyper. UW Detectives, BW "power 2 or less", RW "three or more creatures", och så vidare genom färgparen. Samma sak med Lost Caverns of Ixalan. Samma sak med Wilds of Eldraine. Samma sak med... Ja, ni ser poängen.
Arketyper existerar inte på samma sätt i Masques block. Istället för färgpar har vi färger, och sedan får vi försöka para ihop dem så gott vi kan.
Vitt
Vitt har rebeller, bra smågubbar med evasion, ganska bra removal, bra lifegain/damage prevention, och starka uncommons. Vitt anses historiskt som den bästa färgen i Masques block limited.
Ett problem med att drafta vitt är att många av de bra korten kombinerar att vara uppenbart bra med att vara parasitiska. Ramosian Sergeant har en klart stark förmåga men grabben blir liksom inte så imponerande om alla andra runt bordet också plockar rebeller. Om vitt är öppet är det enormt gött, men det blir lätt hård konkurrans om rebelsökarna. De bra rebellerna kostar 3 mana, så prioritera sökare som kan leta 3-drop (Ramosian Lieutenant är ett par hack bättre än Ramosian Sergeant i formatet). Vitt funkar bra med det mesta, men känns speciellt gött med blått om man lyckas fuska ihop counter-rebels med Brainstorm och kontringar (Counterspell, Daze och Rethink är alla common).
Topp fem vita commons:
1. Troubled Healer
2. Defiant Falcon
3. Ramosian Lieutenant
4. Thermal Glider (+Nightwind Glider)
5. Diving Griffin
Topplistorna är inte på något sätt skrivna i sten, och det finns säkert många som skulle argumentera för att Ramosian Sergeant eller Ramosian Rally borde få vara med istället för Diving Griffin. Men detta kan vara en pekpinne. Om du har plockat 3-4 rebellsökare blir oavsett pick order lite annorlunda när du kommer in i Prophecy.
Blått
Blått har bra kontringar, bra studs, och flygare som kan slå för 3. Blåtts kortdrag på common - Brainstorm, Gush, och Rhystic Study - är väldigt mycket sämre i limited än i constructed, men det finns i tillägg ett par goingar på uncommon i form av Rhystic Scrying och Coastal Piracy. Och Brainstorm är ju jättebra om man lyckas drafta rebels eller mercenaries. Det kan också vara värt att nämna att Nemesis har typ noll bra blå commons, så där är det bara att hoppas på att öppna Parallax Tide och sedan drafta kort av en annan färg. Det är svårt att bygga monoblått, och blått funkar oftast bäst som supportfärg.
Topp fem blåa commons:
1. Stinging Barrier
2. Waterfront Bouncer
3. Drake Hatchling
4. Saprazzan Outrigger
5. Brainstorm
Stinging Barrier är hur bra som helst, den dödar weenies och spellshapers till höger och vänster samtidigt som den är en massiv betongsugga. Ett par andra stabila commons som inte kom med på listan är Withdraw och Counterspell.
Svart
Svart har ypperligt removal, ganska dåliga varelser, och mercenaries. Mercenaries är mycket tuffare än rebels, men också mycket svårare att få ihop en bra lek med. Rebellerna "kurvar uppåt" - i.e. de kan söka efter varelser med högre mana value - medan legosoldaterna bara kan hitta billigare kort. Common-mercenaries är också generellt sämre än common-rebels; jämför t.ex. Spineless Thug med Steadfast Guard eller Rampart Crawler med Ramosian Sergeant. Men om man är bra på Magic kan man ju alltid öppna typ Cateran Enforcer och sedan plocka uncommons som Pit Raptor och Primeval Shambler. Då blir det fest. Annars får man hoppas på att Agent of Shauku dyker upp i Prophecy så man kan fuska med combatmatten.
Topp fem svarta commons:
1. Snuff Out
2. Vendetta
3. Seal of Doom
4. Agent of Shauku
5. Cateran Brute
Svart har som sagt lysande removal - väl värt att splasha även om man inte har svart som huvudfärg. Det kan dock vara värt att notera att svart spot-removal på denna tiden inte kunde döda svarta varelser (en design som hängde kvar från Terror och Dark Banishing).
Rött
Rött har ganska bra removal, ganska bra varelser, och ganska bra reach. Det är lite av färgen mellanmjölk i formatet. Det går att bygga bra monoröda lekar, men generellt spelar man gärna rött i kombination med svart, blått, eller vitt.
Burn i Masques block är lite svagare än vad vi är vana vid. Det är lätt att skjuta två (Seal of Fire, Lunge, etc), att skjuta tre är lyx, och vi toppar ut på fyra (Rhystic Lightning, Arms Dealer). Det finns inga X-bränn i formatet bortsett från Cinder Elemental och Latulla, Keldon Overseer (och om du öppnar Latulla i Prophecy är hon ett argument att spela rött även om du draftat UG fram till det boostret). Det finns också flera väldigt starka uncommons i rött - Arc Mage, Volcanic Wind, Scoria Cat och Ancient Hydra - så om någon passar en av dem är det en fin signal att dra sig mot bergen.
Topp fem röda commons:
1. Rhystic Lightning
2. Thunderclap
3. Seal of Fire
4. Fault Riders
5. Kris Mage
Här kommer säkert någon gammal hjälte som faktiskt lirade på Pro Touren när det begav sig kasta en näve salt på mig. Kris Mage i top5 istället för typ Flowstone Crusher? Hey, jag är en enkel grabb som gillar att pinga för 1. Men om typ Rosholm skriver att jag har fel i kommetarfältet så bör ni ju lyssna på honom över mig.
Grönt
Grönt har bra varelser, bra ramp, bra combat-trick, och ingen removal. Det är lite svårare än vad man kan tro att drafta grönt, då kontemporära idéer om vad som är en "bra varelse" inte är helt applicerbara här. T.ex. är Silt Crawler och Snorting Gahr bra varelser i Masques block limited. "Ancestral är bara bra till du spelar ett format med kort som låter dig dra fyra för ", och allt det där. Passar någon en femte-pick Snorting Gahr är grönt sannolikt vilt öppet, och du bör hoppa på båten. Glöm inte heller att en 4/4 är stor här, så om inte motståndaren har premium removal kommer hen behöva spendera två kort på att hantera en Silverglade Elemental.
En annan sak som gör grönt lite svårt är att Nemesis har väldigt lite att bjuda på bortsett från Blastoderm (eller att fusk-öppna en Rhox). Du behöver inte skämmas över att spela Treetop Bracers eller Skyshroud Claim, men i stort handlar Nemesis om att hålla andan fram till Prophecy.
Topp 5 gröna commons:
1. Spidersilk Armor
2. Blastoderm
3. Rib Cage Spider
4. Thresher Beast
5. Deepwood Drummer
Jag begriper fortfarande inte helt hur Spidersilk Armor lyckas vara så bra, men om man spelar ett format med 2/2:or och alla ens egna varelser blir 2/3 kanske det kommer av sig själv. Spindelvävs-västen gör också att man inte behöver oroa sig för pingare. Det finns argument för att Rib Cage Spider är viktigare än Blastoderm (då spindeln är bästa sättet att bromsa motståndare tills man får landa sin egna fem-drop, medan Blastoderm är utbytbar), men då de ligger i olika boosters i draften spelar denna rangeringen praktiskt sett inte så mycket roll. Blastoderm har tuffare bild än spindeln, så den får silvret i min bok.
Pack 1 är traditionellt Mercadian Masques. Låt oss rippa tre digitala boosters och se vad vi vill plocka.
Booster 1
Här handlar det lite om vad du är sugen på att spela. Ramosian Lieutenant är ett stabilt first-pick, och sannolikt det riktigt valet. Men personligen hade jag gått för Groundskeeper. P1P1 är den potentiella solsidan med spellshapers hög och Groundskeeper är väldigt lockande. Sen ser det ut som att något acceptabelt spelbart grönt kort kommer wheela från paketet, och om det inte gör det så kanske man kan plocka upp Insubordination när de bra korten har gått (Insubordination är överraskande spelbar då det finns många bra väggar och spellshapers att lägga den på). Grönsvart är en myskombo, så låt oss ta Groundskeeper.
Booster 2
Armistice är vilt dålig, till och med sämre än Worry Beads i förra packet. Så här står det mellan Spidersilk Armor och Stinging Barrier. Anfall är bästa försvar, och jag tänker att Stinging Barrier på enklaste vis är det bästa kortet i boostret, så vi tar Stinging Barrier.
Booster 3
Detta är ett starkt booster. Bra rare, alla fyra blå kort är bra, båda de svarta korten är bra, och det är minst tre vita kort jag gärna blandar upp. Någon kommer se en 6th pick Saprazzan Outrigger och tänka att blått är öppet, och vi kommer wheela något av Maggot Therapy, Counterspell, eller Crossbow Infantry.
Valet för oss står i huvudsak mellan Dawnstrider, Vendetta och Waterfront Bouncer. Alla dessa är fina picks, men jag tänker att vi går för Waterfront Bouncer och hoppas att vi får något relevant på wheelen. Blått är en god supportfärg oavsett vad vi landar i, och bouncern är ett starkt kort att starta med.
...
Ok, det var allt. Nu kan alla som vill stänga av datorn och gräva fram några dammiga displayer med Mercadian Masques boosters från källaren. Eller stämma möte med mig i Oslo för eviga gratisdrafter med block-kuben. Dörren här står på glänt.