Velkommen til NorskeMagics artikler! Her finner du massevis av interessante og morsomme artikler om alt fra turneringer til måter å spille multiplayer-Magic på. Dykk ned i det massive arkivet vårt! Vil du selv skrive en artikkel? Vi publiserer og belønner! Klikk linken nedenfor, så ser redaksjonen artikkelen, og de vil deretter avgjøre om den blir publisert eller ikke. Vil du kanskje bidra til vår artikkelserie Deckdoktoren med et deck som trenger forbedringer? Ta i bruk denne formelen!
Deckanalyse[EDH]
Commander: Hidetsugu and Kairi - Please stay away! Via svenskamagic.com
Det är dags för mig att skriva lite nytt om byggande av Commander-lekar. Denna gång tänkte jag fokusera lite mer på kontroll och hur man gör för att undvika att dina motspelare slår på dig.
Jag kommer ha ett budget fokus när jag bygger min färdiga lek men kan även kommentera kort som kan vara bra att ha med om man skulle råka ha dem liggande där hemma. Det blir även en liten bonusavslutning om ett format som jag aldrig spelat men tänkte begrunda om det kanske går att bygga en lek till.
Precis som tidigare kommer leken levereras ut till någon som behöver en lek där ute i Sverige.
Det har varit väldigt mycket fokus på Lord of the Rings och då speciellt The One Ring det senaste året. Men nu är det så att Wizards valde att i höst släppa ytterligare en Universe Beyond produkt i form av Doctor Who. För mig som sett en eller två säsonger av den serien och aldrig egentligen fastnat, så var det i sig ingen jätteimponerande men när jag begrundande setet lite så hittade jag ett kort som verkligen föll mig i smaken och det var Weeping Angel. När jag läste på kortet så såg jag ett kort som passar mig alldles utmärkt. Först och främst är det för att ängeln är ett väldigt bra kombat-trick när den inte är i spel. Då den tar bort vilket fetto som helst som råkar attackera dig. När den sedan är i spel så tvingar den dina motståndare att spendera mana innan kombat ifall de skulle vara sugna på att attackera dig igen. Det är givetvis lite synd att ängeln inte flyger men kan mycket väl tänka mig att den skulle kunna få en plats i min Ninja-lek, då den på ett litet udda sätt i princip är unblockable när den anfaller.
Ninja-leken var lite åt det aggressiva hållet och denna gång tänker jag att det är dags att skriva lite mer om möjligheten att spela kontroll i Commander. Det gör att prioriteringarna blir lite annorlunda och då ser jag ängel mer som en försvarare än en anfallare. Den kan givetvis göra båda, då den är vigilant men fokus ska bli försvar denna gång.
Vår general - Hidetsugu and Kairi
För att kunna spela kontroll behöver vi få ett övertag i någon form och det gör vi lättast genom att hindra våra motståndare från att spela sina häftiga besvärjelser och generera ett eget kortövertag. Det låter ju busenklet men tyvärr har vi några försvårande faktorer här. Först och främst så tycker de flesta som spelar Commander om att få spela sina häftiga besvärjelser och utöver det så har man oftast fler än en motståndare.
Det gör att jag kanske stoppar Albert från att spela sin häftiga besvärjelse men det ger Bertil en öppning för att spela sin häftiga besvärjelse och med lite tur lyckas jag kanske stoppa även den. Då kommer Cindy och får igenom sin besvärjelse och så blev vi alla överkörda av Cindy. För jag har inga kort kvar att hantera Cindy och Adam och Bertil förstörde jag för, så de lyckas inte heller stoppa Cindy. Nu är det inte helt rimligt att allt detta händer på en runda men det påvisar ett stort problem med att spela kontroll. Man kan inte hantera allt om man har fler motståndare och alla val man gör att interagera kommer leda till förlust av tempo och/eller kort.
Av den anledningen vill man som kontrollspelare se till att motståndarna tittar på någon annan. För om vi tar exemplet ovan så kanske interaktion istället borde varit. Jag låter Adam spela sin häftiga besvärjelse som ger ett jätteövertag på Battlefield. Bertil konstaterar att det där var ju illa och agerar därefter och bygger upp ett kraftfullt försvar med sin häftiga besvärjelse. Cindy gör precis som innan och vi kan allihop konstatera att jag är rökt om jag inte hittar på något. Då spelar jag en Wrath of God-effekt och rensar rent Battlefield. Då har vi alla förlorat lika mycket och vi kan börja om igen. Alternativt så kanske jag hintar om att jag har en Weeping Angel och avvaktar och ser vad som händer. Om då ingen av dem slår på mig för att mina otappade mana avskräcker så vinner jag i längden.
Det jag är ute efter är att som kontrollspelare vill jag agera så lite som möjligt, samtidigt som jag agerar på ett sätt som gör att mina motståndare väljer att titta åt ett annat håll. Om jag sitter med 7 kort på handen och en massa otappade mana, så signalerar jag utan att behöva säga något att ifall du anfaller mig så kommer det gå dåligt för dig. Av den anledningen behöver jag en general som ger mig kortekonomi. Då jag vill spela Weeping Angel så krävs en blåsvart general. Jag skulle kunna addera fler färger men jag tycker att det får räcka med två färger denna gång. Efter att jag surfat runt en stund bland de 75 träffarna kom jag fram till att Hidetsugu and Kairi var det lämpligaste valet för mig denna gång. Främst för att den är stor och flygande, samtidigt som den ger mig ett extra kort med dess Brainstorm-effekt när den kommer in i spel. Utöver det har den givetvis den avskräckande effekten av att om min general dör, då kan man straffas av "Die"-triggern.
Wincon - How do we win this game?
Jag har hittills bara pratat om att jag har en vision av att förstöra spelet för mina motståndare och försvara mig. Det är inget bra sätt om man också vill försöka vinna. Jag tänker mig att vinna är en sidoeffekt av att jag ska försöka dra fler kort än mina motståndare, samtidigt som jag får de andra att slå på varandra istället för att slå på mig. För att det ska vara möjligt behöver jag begränsa motståndarnas kortdrag och då kommer kort som Narset, Parter of Veils och Notion Thief spela viktiga roller.
Utöver det så skippar jag nog allt som har med att vinna och fokus är helt enkelt att se till att inte förlora och ha så många spells som möjligt som stoppar våra motståndare från att vinna. Det kan givetvis vara hopplöst med tanke på att spells kan vara okontringsbara, många och se helt hopplösa ut att hantera. Men det är något vi får lov att försöka hantera efter bästa förmåga.
Om vi drar mycket kort som planen är så är det alltid trevligt att kunna pinga lite skada med Psychosis Crawler och har vi 7 kort på handen som är vår plan så är den även ett bra försvar på backen.
Försvar – Please stay away!
Jag nämnde tidigt I artikeln att jag tycker om Weeping Angel för att den stoppar våra motståndare från att anfalla. Att ställa varelser i vägen som gör att intresset för anfall i vår riktning är det vi är ute efter och Baleful Strix är en annan varelse som gör samma sak. Nu skulle man också kunna ha kort som Propaganda men jag tycker faktiskt den är lite tråkig, då den enbart sitter där och kan inte göra något annat än att bromsa ett anfall.
Utöver sådant som är synligt så behöver vi instant-effekter som lär våra motståndare att de ska hålla sig borta. Då finns det kort som Aetherize som tyvärr är en kortförlust men det är ett väldigt bra försvar mot ett massivt anfall. Om det kommer en enstaka varelse så kan man ta till en studs-effekt istället som vi kan dra kort för.
Disruption - att hindra våra motståndare!
I början av spelet vill de flesta accelera sin mana och vi kan givetvis bromsa detta genom att kontra en manaramp eller två men på det stora hela är det ett meningslöst agerande, då det leder till tempoförlust för oss jämtemot de andra motståndarna. Samtidigt har vi ett tabu som säger att man inte får ge sig på manabasen och då är det väl rimligt att undvika att ge sig på manarampande.
Det finns dock ett kort som jag verkligen uppskattar och gärna hade spelat runda 2 varje gång i ett parti Commander och det är Confounding Conundrum som inte förstör manan på något sätt men om du försöker rampa mana genom att lägga fler länder på en tur, då kommer du straffas. Lite senare under ett parti kan man spela kort som Sire of Stagnation som genererar kort och kan förstöra lite planer för motståndarna genom att de får kort exilade från sitt bibliotek. I övrigt känner jag att det är de häftiga spells som spelas som ska hanteras.
Sedan gäller det generellt som kontrollspelare att veta vad man möter och ha en lek som har svar mot detta. Det är något man vet när man spelar i sitt lokala meta och för att ta ett exempel så kanske vi har vännen Erik som tycker att det bästa som finns är att rampa upp mana och sedan spela en gigantisk Villainous Wealth. Det är givetvis något man kan kontra, men det är inte allt man kan göra. Det kan ju vara roligt att bara kopiera den och se vad som händer.
Nu är min erfarenhet av spelet att man generellt sett försöker vinna med varelser och interaktioner som har med varelser att göra. Det gör att jag kommer lägga vikt på dessa varelser och även ha lite fokus på att kopiera dessa innan jag förstör eller plockar bort dem. Jag är av åsikten att man alltid måste ha svar på det man själv spelar och det får mig att minnas ett parti som innehöll Avacyn, Angel of Hope. Nu är Avacyn brutal på många sätt och egentligen ganska tråkig. Det jobbiga för mina motståndare var att jag valde att kopiera den och sedan studsa Avacyn. Det partiet vann jag för att jag var den enda som kunde hantera Avacyns förmåga.
Nu kan man givetvis även hamna i läget att saker inte går att kontra och alla varianter man kan komma på kring detta. Det går alltid att insistera på att få sista ordet eller avsluta turen men man kan ju även konstatera att det är lämpligt att erbjuda sig att ta över besvärjelsen istället och erbjuda något man redan förbrukat.
Nu säger jag inte att man ska låt bli kontringar men jag undviker en ren kontring som Counterspell för att utöver att det är förlust av mana, så är det också kortförlust. Det gör att fokus när det gäller kontringar är att de ska generera något mer än enbart en kontring.
Förstörelse - ta bort allt som hotar oss!
Nu tänker jag gå över till att förstöra det som kommit in i spel. Ett smidigt sätt är givetvis att alltid plocka bort det mesta hela tiden men det är generellt sett en förlust av kort att spela kort som Decree of Pain. Av den anledningen siktar jag in mig på att spela spells som ger mig något i form av belöning för att jag förstör dem. Om någon exempelvis har en Atraxa, Praetors' Voice, så känns det som att det är ett varelse som passar mig att ha i mitt lag och att då spela Callidus Assassin är ett smidigt sätt att bli av med hotet, samtidigt som jag bygger upp mitt egna försvar.
Nu finns det många varianter av att hantera enskilda varelser så att vi får ett exemplar av den och sedan hotar den oss inte längre. Jag tycker framförallt att Mocking Doppelganger verkligen definierar exakt det vi vill göra. Se till att få ett försvar och sedan övertyga våra motståndare att slå på varandra.
Det gör också att rejäla studseffekter som Evacuation och Devastation Tide blir bättre, då vi kan återanvända våra "Enter the Battlefield"-effekter flera gånger. Nu behöver man ju inte studsa allt utan ibland kanske det räcker med att studsa en varelse så att Fallen Shinobi kan få komma in och säga hej.
Nu finns det ett blått kort i form av Cyclonic Rift som jag gärna kastat in i leken men då den är lite väl ekonomiskt dyr för en budget-lek så får den sitta på avbytarbänken. Detsamma gäller Damnation som skulle kunnat vara bra att ha.
Kortekonomi – dra kort och hindra våra motståndare från att dra kort!
Nu har jag gått igenom hur jag tänkt när det gäller att störa motståndarna från att spela spells och även hur jag tänker mig att jag hanterar det som kommer in i spel. Nu tänker jag gå över till kontrollspelarens viktigaste del och då har vi kortekonomi. Drömmen är att alltid ha ett fullt grepp av kort och för att lyckas med det behöver vi dra kort. Det är också lämpligt att våra motståndare undviker att dra för mycket kort och där kommer ett kort som Notion Thief väldigt väl till pass. Nu kan man även busa till det lite och spela en Windfall med tjuven ute och då verkligen maximera effekten av vad tjuven håller på med. Vissa tycker att det är lite osportsligt men jag tycker i varje fall att leken ska få den möjligheten.
I övrigt fortsätter jag att tänka på att vi vill försvara oss och dra kort och det behöver inte vara jättedåligt att ha Faerie Formation i spel och genom det kunna generera en blockare och ett kort för 4 mana.
Manafix
När det gäller manabasen så handlar den här leken egentligen inte så mycket om att accelera mana och spela något stort utan mer om att försöka se harmlös ut och sakta pressa upp manan och förmågan att spela spells. Jag har tagit bort Sol Ring, då jag tycker den är lite för bra men i övrigt har jag tänkt mig en normal manabas och sedan lite billiga manastenar. Har valt att ta med Thought Vessel men valt bort Reliquary Tower och det är kanske är fel men det är inte jättenoga med att ha mer än sju kort att tillgå.
Den färdiga leken: Hidetsugu and Kairi - Please stay away!
Nu har jag sammanställt, byggt och pusslat lite hit och dit och kommit fram till en lek som jag tror passar för en spelare som helst lutar sig tillbaka och låter de andra agera först och sedan svara på det som behöver svaras på.
Discus kommenterer: Denna lek är byggd för att testa på det här med att spela kontroll i Commander. Den har även en budget som gör att jag valt bort ekonomiskt dyrare kort som annars kunde fått plats (Exempelvis Cyclonic Rift och Damnation).
Vem behöver denna lek?
Jag nämnde i början av artikeln att jag skulle ge bort den färdiga leken till någon och det tänker jag göra. Vem känner du behöver en Commander lek och skulle uppskatta att få denna lek?
Kom med förslag så väljer jag ut en person som får leken levererad hem till sig! Jag kommer posta på måndag (18 december), så var inte långsam med att komma med förslag.
Julbonus - Pauper Commander
Pauper Commander ska visst vara en grej och av den anledningen har jag byggt ihop en lek som fokuserar på att spela ut mina Commanders runda 2 och Runda 3. Esiors ward-effekt skyddar dem och sedan tar vi allt därifrån från Runda 4 och framåt.
Då handlar det om att störa våra motståndare och skydda våra två generaler. Jag utgår från att det är svårt med massrens i ett format som enbart tillåter Common-kort och därför känns det som att Esiors Ward-effekt kan vara väldigt kraftfull.
Discus kommenterer: Pauper Commander ska visst vara en grej och av den anledningen har jag byggt ihop denna lek som fokuserar på att spela ut mina Commanders runda 2 och Runda 3. Esiors Ward skyddar dem och sedan tar vi allt därifrån från Runda 4 och framåt.
Har ingen aning om leken kan fungera, men ska nog speltesta den vid tillfälle.
Har ingen aning om leken kan fungera, men ska nog speltesta den vid tillfälle och om någon skulle vilja ha denna i julklapp så är det bara att säga till, så levererar jag även den på måndag (18 december).
God Jul & Gott Nytt År!
Med det så tackar jag för mig denna gång och önskar alla användare här på SvM en riktigt God Jul & Gott Nytt År!