Casual [EDH]
Elder Dragon Highlander-primer!
I min første artikkel siden NorskeMagic ble startet på nytt skal jeg ta for meg det heteste casualformatet i dagens Magic. Det har i løpet av de siste par årene vokst fra et lite utbredt spill drevet av en relativt liten gruppe, til å bli utrolig populært i nær sagt alle spillekretser, i alle land, og hos samtlige typer spillere – casualspillere, seriøse spillere og til og med dommere. Nå er det faktisk på vei til å bli et offisielt format støttet av Wizards. Vi snakker selvfølgelig om Elder Dragon Highlander!
av
Sene #15 PT Points Yearly #4 PWP Lifetime 21:01, 9/12 -09 läst 2971 ggr. |
Skriv ut artikkel 8 kommentarer |
Formatet stammer visstnok fra Alaska, men det er Sheldon Menery, en ganske kjent dommer på profesjonelt nivå, som gjorde resten av Magicverden oppmerksom på det. EDH (også kjent som Commander) har en hel del unike regler som gjør at det blir ganske annerledes fra hvordan vanlig Magic blir spilt. Jeg skal her i korte trekk forklare spillets regler, og deretter hva som skal til for å lage en noenlunde kompetent EDH-deck!
Verdt å merke seg er at jeg ikke på noe vis gjør krav på å være en spesielt dyktig deckbygger, strategist eller spiller i EDH, men det kan kanskje være interessant å lese likevel, og et godt utgangspunkt for en spiller som er ny i EDH-sammenheng, og er nysgjerrig på formatet.
Men først, reglene!
- Før spillet må hver spiller må velge en legendary creature fra decken og exile det. Dette er nå Generalen. Flere spillere kan ikke ha den samme Generalen.
- Ingen kan ha kort i decken som har en farge spillerens valgte Generalen ikke har. Det vil si at hvis du har valgt Doran, the Siege Tower som General, kan du ikke ha f.eks. Counterspell i decken. Du kan heller ikke ha Woolly Thoctar, selv om den er grønn og hvit som Doran, for den er også rød. Det samme gjelder kort med hybrid-mana, som f.eks. Oona, Queen of the Fae.
- Du kan ikke produsere mana av en annen farge enn den fargen/de fargene den valgte Generalen har. Om et kort sier at du legger til blå eller rød mana i en deck der Doran er Generalen, legger du til fargeløs mana i stedet. Det vil si at hvis du tapper Simic Growth Chamber for mana med Doran som commander, får du 1G, og ikke UG i mana-poolen.
- Decket må ha nøyaktig 100 kort, eller 99 + Generalen. Og med unntak av basic lands, kan du bare ha ett av hvert kort i decken.
- Man starter med 40 liv i stedet for 20.
- Alle sett er lovlige, med unntak av Unglued og Unhinged.
- Når Generalen er exilet, kan du spille den som om den hadde vært på hånda di. Om den dør, kan du velge å exile den i stedet, for siden å spille den på nytt. Det koster 2 mana mer å spille den for hver gang du har valgt å exile den i stedet for å la den gå i graveyarden.
- Hvis én General gjør 21 skade på en spiller, taper den spilleren.
I tillegg er det enkelte regler som kan variere litt fra sted til sted, som man gjerne avtaler før et spill. Dette kan være f.eks. hvor mye liv du må ha for å vinne med Test of Endurance eller Felidar Sovereign, hvorvidt man kan shuffle inn Generaler med Condemn eller Riftsweeper, eller hvilke kort som er bannet og hvilke kort som er bannet som Generaler. Det finnes riktignok en offisiell banned-liste, som kan sees her.
Vanligvis spilles EDH i multiplayersammenheng, som da har sine egne regler som blir bestemt på forhånd (f.eks. lagspill? Hvis ja, 2HG eller vanlig? Er det slik at alle må slå til venstre, eller kan alle slå hvor de vil, bare ikke samme spiller to turer etter hverandre?). Det er da også normalt å bygge decken med tanke på multiplayer-spilling, som jo er noe ganske annet enn vanlig Magic.
Det første man må velge er naturlig nok hvilken General man vil bruke. Her er det en del dilemmaer, fordi noen av de aller beste legendene har bare en farge, og da kan decken fort bli veldig ensidig både i måten å angripe på og å svare på andres angrep. Så du kan velge en veldig sterk legende som f.eks. Teferi, Mage of Zhalfir eller Azusa, Lost but Seeking (som er kraftig undervurdert!) og ha reduserte alternativ under deckbyggingen, eller du kan velge en mangefarget, men kanskje litt svakere legende som f.eks. Child of Alara eller Cromat for å få mulighet til å bygge en deck der alle kort står til disposisjon. Men det viktigste er i grunn at du velger en General som du synes det er artig å spille med, eller har de fargene du liker best. Selv liker jeg Horde of Notions, for jeg liker å ha alle de valgene det decket gir meg, og fordi jeg er en stor fan av idéen om å konstant sitte og returnere Mulldriftere og Reveillarks...
Neste trinn er naturligvis å legge til nittini kort til. Hvordan har du tenkt at decken skal spille? De aller fleste deckene i formatet er midrange-ish, siden førti liv er mye å slå for en aggrospiller, særlig i multiplayer, og en heavy control-deck med mange counterspells og spot removals er en ganske dårlig idé i multiplayer (jeg kan forklare dette senere). Det er ikke så mange dedikerte combo-decker, i og med at det bare er ett av hvert kort og sånn, men de fleste deckene har et utall små comboer, hvorav noen dreier seg om Generalen og noen ikke gjør det.
Når de fleste deckene er midrange, er det om å gjøre å lage en skikkelig treig og sleip deck med massevis av svar, og trusler det er vanskelig å svare på. Store mengder med card advantage er helt nødvendig, men ikke så mye på en gang at det vekker oppmerksomhet. Dette er naturligvis en annen del av å spille multiplayer – de andre spillerne følger nøye med, og sørger for at om du tar helt av, blir det fort deg mot alle. Derfor er det vanligvis ikke en veldig god idé å akselerere inn i en rask Mirari's Wake eller Mind's Eye og pådra deg alles oppmerksomhet, men heller diskret spille kort som Kodama's Reach eller Deep Analysis, og holde på de beste korta til du vet du kan forsvare deg.
Decken din burde kunne svare på det meste de andre prøver på. Mass-removal til creatures er å foretrekke, i og med at å prøve å kneppe alle creatures en for en med Doom Blades og Lightning Bolts er en tapende kamp. Spot removal bør bare inkluderes om det tar alt (Swords to Plowshares), har flere modes (Putrefy, Bant Charm) eller er card advantage (Slaughter). Slitsomme artifacts og enchantments er det en god idé å ha en plan mot. Fracturing Gust, Indrik Stomphowler og Dismantling Blow er gode eksempler på kort som fordelaktig tar hånd om de mest irriterende artifactene og enchantmentene, og det er lurt å ha noen av de i decket. Det er faktisk en mengde kjempebra land ute og går også: Maze of Ith, Volrath's Stronghold, Academy Ruins og The Tabernacle at Pendrell Vale, og disse (og flere) burde du ha svar på. Det er ikke så vanskelig å få inkludert noen slike i decket, siden alle fargene har svar: Goblin Ruinblaster, Spreading Seas, Acidic Slime, Wasteland, Pithing Needle for å nevne noen. Nå vil jeg ikke anbefale å bruke mye land destruction i EDH, i og med at dette sørger for et lite festlig spill.
Så er det noen ting som det alltid er lurt å ha i decken, og som mange glemmer, eller underprioriterer, nemlig graveyard-hate. Veldig mange comboer og engines (f.eks. Genesis) som er vanskelige å slå, handler om graveyarden. Å inkludere et par kort som kan stoppe motstanderen fra å gå amok med all slags recur-effekter er vel verdt det. Det er massevis av kort å ta av, og noen av de beste er Relic of Progenitus, Scrabbling Claws, Loaming Shaman, Stonecloaker, Puppeteer Clique.
Counterspells svarer jo som kjent på alt (nå ja, stort sett), men i EDH er de ikke så gode. Hvorfor? Fordi med en gang det blir fler enn to spillere, taper du kort hver gang du countrer et spell. Det vil si – du mister et kort, og en av dine si, tre motstandere mister et kort. Hvis du har tenkt å bruke et counterspell på hvert relevant kort motstanderne spiller, må du countre tre ganger så mange kort som du hadde måttet i en vanlig en-mot-en-match. I tillegg pådrar du deg alles oppmerksomhet om du skal sitte der og spille permission, for ingen liker å få sine spells countret, og et instinkt hos multiplayer-spillere er å få ut counterspell-spilleren. I stedet er det bedre å være reaktiv, og hvis det viser seg at motstanderen angriper deg med den digre glufsa han nettopp spilte, så kan du da eliminere den. Det er også større sjanse for at de andre spillerne regner det som ''rettferdig'' – i stedet for at du skal stoppe kort han kanskje aldri tenkte å rette mot deg uansett. Men det kan likevel være smart å spille et par countringer, og være veldig fornuftig med bruken av de.
Men man vinner ikke noe spill ved å bare svare på andres spørsmål, man må stille sine egne! Du vil helst ikke spille creatures som bare har høye tall nederst til høyre – du må regne med at dyra du spiller dør fort og brutalt, så et tips er å spille nesten bare creatures med innebygd card advantage på et vis (her finnes det en drøss med eksempler: Eternal Dragon, Genesis, Eternal Witness, Yavimaya Elder, Shriekmaw, Reveillark, Masked Admirers, Duplicant, Flametongue Kavu, Farhaven Elf, Solemn Simulacrum, Mulldrifter, Academy Rector, Glen Elendra Archmage og så videre, og så videre), og de som ikke har det, bør være ekstremt vanskelige å deale med, som f.eks. Crovax, Ascendant Hero, Troll Ascetic, Palinchron, Iridescent Angel, Epochrasite, Spiritmonger, Sphinx of Jwar Isle. Du har jo selvfølgelig Generalen selv, som i de fleste tilfeller er ganske flink til å slåss, selv om den gjerne er litt mer sårbar enn de andre dyra i decket. Men det viktigste er at motstanderne ikke tjener så fryktelig mye på å vrede bort et par creatures – ofte er det slik at spillene blir avgjort på hvem som har flest svar, og som senest begynner å yppe seg med digre monstre, og da spiller det mindre rolle at de er 3/3 og ikke 6/6.
Her er et eksempel på en EDH-deck som jeg har laget, og som har gjort det ganske bra lokalt, selv om jeg ikke har fått spilt med det på en stund:
General:
Land (44)
1x Flooded Strand
1x Polluted Delta
1x Bloodstained Mire
1x Wooded Foothills
1x Windswept Heath
1x Marsh Flats
1x Scalding Tarn
1x Verdant Catacombs
1x Arid Mesa
1x Misty Rainforest
1x Underground Sea
1x Badlands
1x Savannah
1x Scrubland
1x Volcanic Island
1x Bayou
1x Tropical Island
1x Hallowed Fountain
1x Watery Grave
1x Blood Crypt
1x Stomping Ground
1x Temple Garden
1x Godless Shrine
1x Steam Vents
1x Overgrown Tomb
1x Sacred Foundry
1x Breeding Pool
1x Vivid Meadow
1x Vivid Creek
1x Vivid Marsh
1x Vivid Crag
1x Vivid Grove
1x Rupture Spire
1x City of Brass
1x Maze of Ith
2x Plains
2x Island
2x Swamp
1x Mountain
2x Forest
Det er veldig mange land i dette decket. Men i tillegg til at det er en spesielt manatørst deck med alle fem fargene, så gjelder andre regler i EDH. Du kan nemlig spille Generalen om og om igjen, så lenge du har nok mana. Altså er selv mana i late-game skjelden døde draws, siden du i teorien alltid kommer til å ha minst ett bra kort på hånda som du trenger mye mana for å spille. Maze of Ith tells egentlig ikke som et land, forresten.
Creatures (24)
1x Nevermaker
1x Yavimaya Elder
1x Eternal Witness
1x Duplicant
1x Broodmate Dragon
1x Shriekmaw
1x Palinchron
1x Glen Elendra Archmage
1x Mulldrifter
1x Puppeteer Clique
1x Eternal Dragon
1x Draining Whelk
1x Indrik Stomphowler
1x Genesis
1x Solemn Simulacrum
1x Vesuvan Shapeshifter
1x Deadwood Treefolk
1x Skeletal Vampire
1x Aeon Chronicler
1x Reveillark
1x Angel of Despair
1x Trinket Mage
1x Sakura-Tribe Elder
1x Sphinx of Lost Truths
Som du ser, er det ytterst få creatures med noe særlig impact i early game. De fleste korta handler om card advantage, og å være i best posisjon i late game. Det er noen Elementals som går godt med Horde of Notions, men i det store og det hele er Hordens viktigste rolle i decket å være alle fem fargene.
Spells (31)
1x Tooth and Nail
1x Relic of Progenitus
1x Regrowth
1x Capsize
1x Mystical Teachings
1x Swords to Plowshares
1x Stroke of Genius
1x Decree of Pain
1x Pernicious Deed
1x Obelisk of Alara
1x Muse Vessel
1x Hallowed Burial
1x Debtors' Knell
1x Bribery
1x Oblivion Stone
1x Coalition Relic
1x Restock
1x Treachery
1x Wrath of God
1x Primal Command
1x Sensei's Divining Top
1x Fact or Fiction
1x Vampiric Tutor
1x Demonic Tutor
1x Sword of Light and Shadow
1x Mirari's Wake
1x Vindicate
1x All Suns' Dawn
1x Day of Judgment
1x Nevinyrral's Disk
1x Brainstorm
Her er det et enormt arsenal med svar, samt måter å finne dem på, og måter å få dem tilbake etter at de er brukt opp. Noen kort som er gode, men kanskje ikke helt der oppe i vanlig Magic, men som er ekstremt sterke i EDH er blant annet All Suns' Dawn og Sword of Light and Shadow. Førstnevnte er aldeles latterlig når man har kommet seg til late game, og Sword er både beskyttelse til dyret og evig card advantage. Det er bare to tutor-targets til Trinket Mage, Sensei's Divining Top og Relic of Progenitus, men det er plenty. Om du har begge i bordet når du spiller den, husk at du kan trekke et kort med Top, og så finne den med Magen med en gang.
Dette er langt ifra en optimal liste, men det er et greit eksempel. Det er et mylder av kort som det er utrolig artig å spille med, men pass deg for å ikke irritere medspillerne for mye om du spiller noe som ligner på denne lista – det er nemlig en million valg å ta hele tiden, og det tar hele kvelden om du skal sitte og tenke deg grundig om for hver gang du spiller Eternal Witness eller Demonic Tutor. Etter hvert kommer det automatisk, og uansett er det bare casual Magic!
Så om du ikke har spilt EDH før, er det på høy tid at du tar en kikk gjennom korta dine for å finne en General som passer deg, og få med resten av spillegruppa også! Og det er alltid noen som er klare for en runde mellom rundene i hvilken som helst turnering på Outland...
Takk for at du leste!