Huh?
Hva menes med "Standard"? Hvordan fungerer Flanking? Hva er en PTQ? Svar på disse spørsmålene og mange fler får du her i Regelboka.
Finner du likevel ikke svaret på spørsmålet ditt, kan du poste på forumbordet Regelspørsmål.
Månedens regelspørsmål
To Trigger or not to Trigger? |
2017-01-03 14:07:34, av MaritNG
|
Aleks har en som eneste nonland permanent, og har 1 energy counter. Narve har en i spill som har exilet Aleks . I sin main phase caster Aleks på Warden og velger å bruke 3 energy counters. Vil Fabrication Module triggre, og dersom det gjør det, kan Alex legge counteren på Prowler?
|
Valg
|
Antall stemmer |
Stemmer i % |
Graf |
Aleks bruker mer energi enn han får, så Fabrication Module vil ikke triggre. |
0 |
0%
|
|
Fabrication Module triggrer, target må velges etter Aleks får energi. Siden Warden fortsatt er i spill kan han ikke targete Prowler |
5 |
41.7%
|
|
Fabrication Module triggrer, target velges etter Die Young har resolvet. Prowler kan ikke targetes, siden state-based actions ikke er utført ennå, og Warden fortsatt er i spill. |
2 |
16.7%
|
|
Fabrication Module triggrer, target velges etter Warden er død. Triggerne fra Module og Warden kan legges på stack så Prowler får counter. |
0 |
0%
|
|
Fabrication Module triggrer, target velges etter Warden er død, før Prowler returneres. Aleks kan ikke targete Prowler. |
3 |
25%
|
|
Fabrication Module triggrer, target velges etter Warden er død, etter Prowler returneres. Aleks kan targete Prowler. |
2 |
16.7%
|
|
Til sammen: |
12 |
100% |
|
|
Kommentar til spørsmålet
"Riktig svar denne gang var
“-Fabrication Module triggrer, target velges etter Warden er død, etter Prowler returneres. Aleks kan targete Prowler.”
I dette scenarioet må man kjenne igjen triggere, vite når triggere legges på stack, når target velges, når state based actions sjekkes (og hva det er), og ikke minst hva “until” betyr i teksten på Fairgrounds Warden. Puh! Men det er ikke så komplisert som det høres ut, og alt er nyttig å kunne, så heng med!
Vi starter med å se på triggere og prioritet. Ingen kan vanligvis gjøre noe mens en spell resolver, men abilities vil likevel trigge idet betingelsen blir oppfylt, det skjer bare ingenting mer før spellen er ferdig med å resolve. (CR 116.2a)
Hver gang en spiller skal til å få prioritet til å gjøre noe, så sjekkes først det som kalles State Based Actions, som rett og slett er måten spillet rydder opp ting, blant annet ved å la creatures med toughness 0 eller lethal skade dø. Deretter legges triggere som har trigget siden sist noen hadde prioritet på stack, og det er idet dette skjer target må velges. (CR 116.5)
Det kan derfor virke rart at det er mulig for Aleks å targete Prowler, da targets altså må velges umiddelbart etter Warden dør. Grunnen til at dette likevel går ser vi når vi leser på Warden, for dette er ingen trigger (fordi den ikke bruker when/whenever/at), det står istedet at creaturet er exiled “until Fairgrounds Warden leaves the battlefield”. Dette er en kontinuerlig effekt, altså noe som varer helt til teksten sier den ikke skal det, og da slutter den med en gang. Med en gang Warden er borte skal creaturet altså ikke være exiled lengre (CR 611.2a). Så hva skjer da når Die Young resolver?
Jo, Aleks får først 2 energy counters, og her triggrer umiddelbart Fabrication Module siden han får energi, den bryr seg ikke om at han har brukt energien igjen innen abilitien kan puttes på stack. Så betaler han 3 energi, og Warden ender opp med 0 i toughness. Spellen resolver ferdig, og State Based Actions sjekkes, dette gjør at Warden dør. Som beskrevet over vil Prowler da umiddelbart være tilbake i spill hos Aleks, før triggere legges på stack. Derfor har Aleks mulighet til å targete Prowler med triggeren fra Fabrication Module."
2017-02-01 09:06:12, av MaritNG
Månedens regelspørsmål:
Desverre er det ingen pågående regelspørsmål for øyeblikket
Tidligere regelspørsmål:
Tishana's Monument
Who can cast the hostage?
Sinna dinosaur!
Majestetiske finurligheter!
Hvor mye power og toughness sa du?
Exert og Untap?
Wanted: Jace, Vryn's Prodigy - dead or alive?
Spille gratis hva?
Shocking!
Are you dead yet?
Vis alle
Våre dommere
Oddvar
, ZolDArc
, Romadeus
, tomba12
, Corona
, verzutiko
, Kryal
, Vidar
, Varden
, Seigmannen
, oysteinprytz
, Torgeir
, montz
, Swindley
, dynamical
, Crosis
, espenso
, EHHH
, zevz2990
, daglivarer
, Rytthigar
, rojanosa
, Shraider
, Royis
, mommon876
, soryy
, Munoz88
, NudeintheDark
, ArcticMonkey
, FrankE
, Rokkastut
, egasgira1
, Nithraw
, Aurega
, Kimzjimelim
, MaritNG
, haakosg
, JonasE93
|
|
SISTE REGELSPØRSMÅL
- Gust Walker Exerted ?, av Stones
- Tribal sorcery og casting cost ?, av Wasser
- Kan Anders Angripe eller ikke? ?, av Stones
- Conduit of ruin + thoughknot seer vs blood moon ?, av Parazite19802
- End step phase ?, av RoyArnie
Magic-regler
Les reglene og kom igang med å spille Magic med en gang! wizards.com
Turneringsregler
Hvordan fungerer mulligan? Hvem begynner i Team Rochester Draft? De offisielle turneringsreglene finner du på Wizards sin hjemmeside.
|