Diverse [EDH]
Commander 2015 preview: Righteous Confluence
Via svenskamagic.com
Första gången vi på allvar såg kort som lät spelaren välja mellan olika effekter var i Mirage. Året var 1996 och korten i fråga var charms, instants för 1 mana som lät en välja mellan tre relativt svaga effekter. Redan i Visions året efter gjorde man ett nytt försök med en ny, överlag något starkare cykel, men det var först i Planeshift som charms började närma sig det format som de har idag. Då fick vi trefärgade charms med överlag ganska starka effekter, inte helt olika de vi såg nyligen i Khans of Tarkir.
av
vampiric_ninja 13:25, 5/11 -15 läst 6271 ggr. |
Skriv ut artikkel 10 kommentarer |
11 år efter Ivory Charm och kompani såg dagens ljus kom Lorwyn och med detta commands. Denna gång fick man välja två alternativ bland fyra starka effekter. Cryptic Command är kortet som fått störst genomslag i vanliga constructedformat, medan Austere Command utan konkurrens varit det vanligaste kortet i Commander.
Både Return to Ravnica och Khans of Tarkir har sedan dess haft traditionella charms-cykler.
Flexibilitet är bra i Magic, men det är aldrig lika viktigt som i multiplayer. I ett multiplayerformat som Commander har du flera motståndare och därför fler tänkbara situationer som kan uppstå. Detta minskar värdet på smala spells och ökar värdet på breda. Av denna anledning spelar man gärna exempelvis Putrefy över Doom Blade, eller bara rakt av breda kort som Council's Judgment. Ett av mina absoluta favoritkort i formatet är Dawn Charm. Det är värt att begrunda.
Vi har alltså ett litet vitt kort som man knappt hade sett åt i ett annat sammanhang. Dawn Charm kan regenerera ens commander eller kontra en dödlig Comet Storm eller rädda en undan en blodtörstig alvarmé. "Eller" är nyckelordet här, "eller" är magiskt.
Men det kanske börjar bli dags att sluta tassa som katten kring het gröt och istället komma till saken. Låt oss ta en titt på Righteous Confluence!
Spoiler:
Vi har alltså den vita delen i Confluence-cykeln. Precis som med klassiska charms får man tre effekter att välja på, men nytt är att man får välja tre och kan välja samma alternativ flera gånger.
Låt oss studera de tre effekterna var och en för sig.
En 2/2 token med vigilance är normalt sett inte jättehett i Commander, men det finns sammanhang då det kan vara riktigt användbart. Exempelvis Collective Blessing eller Doubling Season ökar värdet på en sådan token avsevärt.
Grave Pact, Mirari's Wake, Blood Moon - formatet kryllar av brutna enchantments. Att kunna exila dem är att föredra då man garderar sig mot att de kommer tillbaka via exempelvis Replenish eller Eternal Witness. Dessutom låter det oss handskas med de oförstörbara gudarna från Theros-blocket.
Return to Dust är ett kort som sett mycket spel i Commander och även om Righteous Confluence inte kan exila artefakter anser jag att detta är den starkaste av kortets effekter.
Att gaina 5 liv är en effekt som sällan gör speciellt mycket i Commander. Här får du visserligen möjligheten att gaina upp till 15 liv, men ärligt talat är det sällan speciellt användbart heller. Jag tror att detta är den av kortets effekter som kommer att väljas minst.
Jag frågar mig också lite varför man inte valde att låta det vara "target player gets 5 life", vilket hade gett effekten en politisk dimension och ökat spelvärdet på kortet överlag.
Generellt ställer jag mig ganska positiv till Confluence-cykeln i allmänhet och Righteous Confluence är inget undantag. Kortet är relativt flexibelt och har åtminstone två effekter som regelbundet kommer att vara till nytta. Någon ny formatstaple i stil med Austere Command lär det knappast vara, men speciellt tokenfokuserade lekar, exempelvis sådana med Trostani, Selesnya's Voice som Commander, lär uppskatta det.