Strategi
Kvadrant teorin & Khans of Tarkir set review
Via svenskamagic.com
Efter att ha skrivit en massa "Top 5 commons"-artiklar har det blivit aningen upprepande. Därför tänkte jag publicera ett alternativt sätt att bedöma kort på för att sedan använda detta i min set review. Sättet kallas för kvadrant teorin och jag har även haft turen att få några korta frågor besvarade av en av killarna som gör podcasten Limited Resources, nämligen Brian Wong. Det är stressiga tider nu så jag vågade inte be om för mycket, men förhoppningsvis är det någon som uppskattar mina ansträngningar!
av
Binkabi 20:10, 16/9 -14 läst 4730 ggr. |
Skriv ut artikkel 18 kommentarer |
Första delen av artikeln behandlar alltså kvadrant teorin och den andra delen kommer att vara en komplett set review över samtliga commons i Khans of Tarkir. Är man bekant med teorin eller helt enkelt struntar i fakta och bara vill spana in siffror och tankar kan man hoppa ner till del två direkt.
Kvadrant teorin är ett sätt att bedöma ett korts värde, både i enskilda lägen samt dess totala värde. Ibland får man en fråga som till exempel: ”Är Cone of Flame bra?” och då är det inga problem med att svara eftersom kortet alltid är helt fantastiskt. Får man däremot samma fråga fast om kortet Hammerhand är bra blir svaret svårare. I en aggressiv röd lek är det troligen ett bra kort men i en långsammare lek är det inget att hurra över. Om du inte råkar ha en Heliod's Pilgrim som kan hämta den, för då är den hyfsad, fast inte om du drar den turn 15 när brädet är helt fullt med creatures. Suck, ska det behöva vara så svårt att bestämma om ett kort är bra eller dåligt? Med kvadrant teorin hoppas jag att vi ska kunna förenkla dessa bedömningar en aning!
Poängen med kvadrant teorin är att dela upp en match i olika kvadranter för att där kunna bedöma hur bra ett visst kort är. Jag hörde talas om detta tankesätt när jag lyssnade på Limited Resources-podcasten och både Marshall och Brian förklarar den på ett väldigt bra sätt. Dock är det på engelska och ett rätt långt avsnitt, så jag tänkte försöka återberätta det här i stället, på svenska!
Det finns egentligen ingen begränsning på hur många kvadranter man kan titta på men vi kommer att hålla oss till de fyra viktigaste som är utvecklingskvadranten, vinnarkvadranten, förlorarkvadranten samt stilleståndskvadranten. Anledningen till att vi kommer att använda oss av dessa fyra är att de är de allra vanligaste. Låt oss ta en närmare titt på kvadranterna och ta några exempel. För allas trevnad tänker jag hålla mig till M15 kort för att illustrera kvadranterana.
Utvecklingskvadranten
Denna kvadrant behandlar i princip din starthand samt de öppnande turerna i en match. Den handlar om att få ut en närvaro på planen och detta gör man oftast genom billiga fast små creatures. Många gånger är dessa kort inte speciellt kraftfulla men fortfarande väldigt viktiga. Gör du inget de första rundorna av en match riskerar du att förlora innan du får spela ut dina bra kort. Generellt är det inte så svårt att få tag i en vanilla 2/2:a för två mana men i vissa set, som till exempel i Avacyn Restored, var en björn i princip first picks om du inte öppnade en bomb eller liknande. I format som M14 var det tvärtom och tvådrops var rätt så meningslösa.
De bilder som är bra i utvecklingskvadranten är kort som Runeclaw Bear och Child of Night och där kort som Foundry Street Denizen och Elvish Mystic verkligen skiner. Kort som är mindre bra eller rakt av dåliga här är kort som Siege Dragon och Lava Axe.
Vinnarkvadranten
Detta är en lustig kvadrant eftersom den behandlar det läge i en match som du för närvarande vinner. Det jag menar är alltså det läge där du har bättre närvaro på spelplanen och kan anfalla fritt. För det mesta plockar man sällan kort som endast är bra när man vinner (dessa kallas generellt ”win more- kort) men ibland passar de helt enkelt in i en speciell lek. Anledningen till att dessa inte värderas så högt är att de allra flesta kort faktiskt är bra när du håller på att vinna.
Kort som är bra när man håller på att vinna är alltså i princip alla kort i din lek. Tillför kortet power, dödar saker eller liknande är det ett bra kort att dra när man håller på att vinna. Kort som Lava Axe är som bäst när det kan dela de sista skadan för vinst. Däremot är kort som Eternal Thirst och Wall of Frost inte alls bra i denna aspekt då de inte tillför någon skada eller gör något för att avancera ditt bräde i överhuvudtaget.
Förlorarkvadranten
Detta är alltså raka motsatsen till vinnarkvadranten. Här håller vi på att förlora matchen på ett eller annat sätt och behöver därför dra ett kort som hjälper oss att stabilisera och vända matchen. Dessa kort brukar prioriteras högt av spelare eftersom det är i dessa lägen du behöver mest hjälp. Värt att notera är att det finns olika sätt som man håller på att förlora en match på. Är det på grund av manaproblem är det givetvis länder som du behöver dra och är det ett specifikt hot som en planeswalker påverkar detta också vad du behöver dra för något. Poängen med dessa kort är dock att de har en förmåga att vända matchen och ofta sätta dig i en vinnande position i stället.
Kort som är bra när man håller på att förlora är spotremoval som Flesh to Dust eller Covenant of Blood. Kort som är väldigt bra när man förlorar är kort som In Garruk's Wake och Cone of Flame. Kort som är dåliga att dra när man håller på att förlora är bilder som Meditation Puzzle och Battle Mastery.
Det är troligen på sin plats att vi lägger till en sektion här om lifegain innan folk går berserk. Grejen med lifegain är att det inte avancerar din position alls. Låt oss säga att motståndaren svingar med tre 1/1:or med flying och har dessutom en kille på marken som enkelt blockerar dina creatures. Du har inga flygare och inget djur med reach utan tar tre skada varje runda. Till slut drar du ett kort med lifegain och spelar det för att köpa dig en extra runda.
Motståndaren tappar upp, svingar och plockar bort det liv du precis fick plus att han spelar ut ett till creature. Nu är du alltså i samma position som innan fast motståndaren har ännu ett hot på planen. Det enda tillfället då ren lifegain kan vara bra att ha är när man är i ett race. Har du en kille med Intimidate och motståndaren har en kille med flying så kan det bli så att ni byter skada med varandra varje runda. Då blir givetvis en extra runda avgörande för om du vinner eller förlorar. Dock kvarstår det faktum att ren lifegain inte är speciellt attraktivt när du håller på att förlora. Lifegain som en bonus, som på Rotfeaster Maggot är däremot väldigt bra att ha!
Stilleståndskvadranten
Denna kvadrant innefattar det läge när matchen har avstannat och ingen kan anfalla utan att förlora creatures eller liknande. Det vi letar efter här är alltså ett sätt att bryta detta stillestånd till vår fördel. Det räcker i princip med att dra ett kort som tillåter oss att vara den som kan börja anfalla med en resonabel klocka först.
Kort som är bra i denna kvadrant är creatures med evasion samt diverse removal. Kort som verkligen skiner är bilder som Amphin Pathmage och Spectra Ward. Bilder som är dåliga vid ett stillestånd är Runeclaw Bear och Frenzied Goblin.
Kombination är starkt
Vi har nu tagit oss igenom vad kvadranterna handlar om och även kollat på några exempel. Det vi gör är att omvandla våra åsikter till något mätbart, låt oss säga en siffra mellan 1-10 där 1 är något ospelbart och 10 är fruktansvärt bra. Gör vi detta blir det dessutom enkelt att se var ett kort är som bäst och hur bra kortet är överlag. Vi tar och återanvänder några exempel för att illustrera detta! Från och med nu kommer jag även att förkorta kvadranterna till UK, VK, FK och SK.
Elvish Mystic
UK: 10/10
VK: 2/10
FK: 1/10
SK: 1/10
Totalt: 14/40
In Garruk's Wake
UK: 1/10
VK: 3/10
FK: 7/10
SK: 10/10
Totalt: 21/40
Cone of Flame
UK: 9/10
VK: 9/10
FK: 9/10
SK: 7/10
Totalt: 34/40
Här ovan har vi tre olika kort. Jag har gett dom ett antal poäng för varje kvadrant samt ett totalt antal poäng. Först kollar vi på Elvish Mystic som fick totalt 14/40 poäng. Detta är inget att hurra över men, kortet fick 10/10 i UK, vilket väger upp det mesta av dess låga totala poäng. I princip är det alltså så pass bra att ha en Elvish Mystic runda 1 att detta väger upp risken att dra den runda 8. Detta är alltså ett kort som är väldigt bra i en kvadrant men betydligt svagare i resterande 3 och detta gör att Elvish Mystic inte är en bomb eller ett slam firstpick eftersom kortet inte är lika bra i alla steg av matchen.
Efter detta har vi In Garruk's Wake som skrapar ihop hela 21/40 poäng. Mycket av poängen får den eftersom den är bra när man håller på att förlora samt när matchen står helt still. Det är inte helt oväntat att ett kort som är rare slår ett kort som endast är common men trots detta är det inte helt solklart att In Garruk's Wake är bättre en Elvish Mystic. Detta har givetvis att göra med hur leken du spelar ser ut men i ett vakuum är In Garruk's Wake bättre eftersom den är bättre i flera lägen än nämnd alv.
Sist tittar vi på Cone of Flame. Med hela 34/40 poäng är den en solklar vinnare av dessa tre kort. Cone of Flame är fantastik när vi håller på att vinna, när vi håller på att förlora samt i utvecklingskvadranten vilket gör att man alltid vill ha detta kort på hand. Den är som svagast när matchen står still eftersom den riskerar att inte döda tillräckligt många relevanta kort. Ska vi vara ärliga är det nog dock så att Cone of Flame dödar tillräckligt med kort för att du ska vinna matchen även från ett stillestånd. Hade vi haft dessa tre kort som de vi funderade över att plocka som vårt pick 1 i pack 1 hade jag alltså tveklöst tagit Cone of Flame. Detta blir relativt enkelt att se om man illustrerar det på detta sätt. Vi kan ta och titta på ett par exempel till där det inte är lika solklart vad man hade tagit. För att sätta mitt exempel i kontext är förutsättningarna att vi just nu är monoröda och vi är i slutet av pack 2 i en vanlig M15 booster draft.
Foundry Street Denizen
UK: 7/10
VK: 3/10
FK: 1/10
SK: 1/10
Totalt: 12/40
Goblin Roughrider
UK: 5/10
VK: 5/10
FK: 2/10
SK: 2/10
Totalt: 14/40
Här har vi alltså två kort som är i princip lika bra totalt sätt. Foundry Street Denizen är betydligt mer explosiv och bra att ha på öppningshanden men betydligt sämre att dra senare i matchen. Goblin Roughrider däremot är hyfsad på starthanden och hyfsad att dra senare i matchen. Hur bedömer vi då vilket kort vi vill ha? Givetvis är det alltid upp till din lek men jag hade tagit Goblin Roughrider eftersom kortet är mer balanserat. Förutom i min starthand kommer jag alltid att vilja dra Goblin Roughrider över Foundry Street Denizen. Även turn 15 är detta sant och det för att vårt tredrop generellt kommer att vara bättre. Min motivering är alltså att Goblin Roughrider kommer att vara ett bättre drag än Foundry Street Denizen i de allra flesta fall.
Att använda kvadrant teorin
Nu när vi klargjort vad kvadrant teorin är och visat detta med ett antal exempel känns det passande att gå igenom hur man kan använda den. Det är givetvis orimligt att dra fram ett block och en penna vid en draft och börja kalkylera varje kort i ditt booster, så hur kan man då använda teorin på ett effektivt sätt? Dels är den bra att använda inför ett event då du får bättre koll på korten och dels går den givetvis att använda under draften trots att du inte kan sitt och sätta poäng på allt. Låt oss säga att vi precis är färdiga med första boostret och du går igenom din hög med bilder. Notera vilka kort du har och i vilken kvadrant de är bäst i. Ser det ut som att du har många kort som är bra i VK och SK kanske det är dags att prioritera kort som är bra i UK och FK. Vi illustrerar igen!
- Soul of Theros
- Triplicate Spirits
- Siege Wurm
- Sanctified Charge
- Ancient Silverback
- Living Totem
- Marked by Honor
Listan här ovan är de kort som vi tänker spela från vårt första booster. Det ser rätt bra ut faktiskt och vi har många bra kort. Nu tar vi och applicerar kvadrant teorin på dessa kort. Vi verkar ha en hel del kort som är bra i VK och SK samt till viss del i FK. Vad vi desperat saknar är kort i UK. Vet vi om detta kan vi börja prioritera kort som Raise the Alarm högre i pack 2 för att förbättra leken. Vi kommer till exempel att ta en Bronze Sable över Razorfoot Griffin utan att blinka, trots att flygaren generellt sett är bättre. Detta exempel är givetvis rätt uppenbart eftersom vårt billigaste kort kostar fyra mana, men låt oss säga att vi även har några Soulmender och en Ephemeral Shields i poolen så blir det betydligt mindre uppenbart. Allt för många gånger har man gått till deckbuilding och upptäckt att man bara har 2-3 hyfsade låga drops och sedan förlorat eftersom motståndaren kurvar ut och helt enkelt vinner matchen innan du hinner göra något produktivt.
Kvadrant teorin fungerar givetvis utmärkt när man ska bygga en lek från en sealed pool också. Där har du dessutom betydligt mer tid att fundera över ett korts värde än vad du har i en booster draft.
_______________________________________________________________________________________________
Kort textintervju med Brian Wong
Joakim: Hej Brian och tack för att du försöker hitta tid att besvara några korta frågor!
Brian: Inga problem men det är mycket att göra just nu så jag kan inte säga när jag har tid att svara på frågorna!
Joakim: Inga problem, jag är nöjd i vilket fall! Vi börjar med första frågan: Generellt sett, skulle du spela ett mediokert morphkort över ett mer stabilt kort utan Morph bara för att bidra till osäkerheten och känslan av "å nej, vad kan det vara för något?"?
Brian: Det beror givetvis på hur min lek och dess kurva ser ut, men det finns ett visst värde i det okända. Ett dåligt morphkort har massor av potential som ett kort som Witch's Familiar aldrig kommer att ge dig. De mer bombiga morphsen verkar inte riktigt lika starka som sist (senaste var i Time Spiral-blocket, Joakims anm), men det finns fortfarande en del som kan bli riktiga blowouts! Detta gör att det är mer troligt att en motståndare bränner av en bra removal på en morph än på en vanlig 2/2:a.
Joakim: Intressant! Du har spelat format som innehåller morph innan, vad tror du vi kan förvänta oss av hastigheten i Khans of Tarkir? Kommer det vara snabbt, långsamt eller något mittemellan?
Brian: Jag tror inte att morph kommer vara den faktor som bestämmer hastigheten på formatet. Jag ser morph mer som en flexibel mekanik som ger trefärgade lekar något att göra tidigt i matchen även om manan råkar strula. Det kommer garanterat att finnas folk som försöker spela tvåfärgade lekar för att straffa lekar med betydligt sämre mana. Jag är tveksam till att det är den bästa strategin men det är något man bör ha i tankarna när man bygger sin lek. Sammanfattningsvis tror jag Khans blir något långsammare än genomsnittsformatet.
Joakim: På tal om flera färger, om du fick möjligheten att i pack 1 i en booster draft välja vilken av de fem khanerna du vill, vilken hade du tagit?
Brian: Jag gillar inte direkt att plocka upp ett trefärgat kort direkt då det låser in dig på ett väldigt betungande sätt för tidigt i draften. Skulle jag plocka en hade jag tagit en som är lättare att splasha, vilket skulle vara Zurgo Helmsmasher eller Surrak Dragonclaw.
Joakim: Det låter vettigt! Sista frågan: Vad kommer den stora Brian Wong välja att spela under prerelease-helgen?
Brian: Jag har faktiskt inte bestämt mig. Vanligtvis väljer jag på plats när jag ser vad som är minst populärt. På förhand funderar jag på att spela Sultai bara för att få lite försprång när det gäller att lista ut vad Delve-leken faktiskt försöker göra och hur man ska bygga dom!
Joakim: Tack Brian för att du tog dig tid att svara på dessa frågor! Förhoppningsvis har jag inte slaktat svaren allt för mycket när jag översatt dom till svenska! Lycka till och fortsätt det fantastiska jobbet ni gör mer er podcast!
_______________________________________________________________________________________________
Set Review – Khans of Tarkir commons
Jag hade alltså föredragit att publicera första delen av artikeln ett par veckor innan själva set reviewn för att folk skulle få klart för sig hur jag skriver den. Nu är det som det är och jag hoppas att det blir tydligt i alla fall! Då tar vi väl och börjar!
Set Review – Vitt
Ainok Bond-Kin
UK: 7/10
VK: 3/10
FK: 2/10
SK: 7/10
Totalt: 19/40
En 2/1:a för två mana är en helt okej deal och jag gillar verkligen mekaniken Outlast. Ainok Bond-Kin ger sig in för en del skada tidigt och växer sig sedan större när den inte längre är relevant. Detta är en bra förmåga att ha på sina låga drops då de inte tappar värde senare i matchen. Dessutom har Ainok Bond-Kin en bra bonusförmåga för resten av ditt lag, förutsatt att det finns några +1/+1 counters på dom. Det ser ut som att Abzan och dess mekanik kommer att överleva min set review!
Alabaster Kirin
UK: 5/10
VK: 4/10
FK: 3/10
SK: 6/10
Totalt: 18/40
För det mesta får vi en 3/2:a flying för fyra mana. Nu har vi bytt plats på siffrorna och får dessutom vigilance på köpet. Jag ska ärligt säga att jag tror Alabaster Kirin blir ett hus i limited. Den svingar för en bra summa och blockar det mesta i luften, allt för en helt okej kostnad. En tumme upp, helt enkelt!
Defiant Strike
UK: 2/10
VK: 2/10
FK: 2/10
SK: 2/10
Totalt: 8/40
Okej, så, det är svårt att inte godkänna ett kort som ersätter sig själv. Dock är det i princip det enda detta kort gör och den löper också en risk att fizzla. För det är i princip orelevant att ge ett creature +1/+0, i bästa fall lyckas du byta en något sämre kille mot något marginellt bättre, men det är fortfarande bara ett för ett. Det enda jag ser som gör kortet potentiellt bättre är om Prowess visar sig vara bra och man har ett gäng killar i spel som drar nytta av detta. Då kan detta kortet gå från smått ospelbart till hyfsat stabilt!
Erase
UK: 1/10
VK: 0/10
FK: 0/10
SK: 1/10
Totalt: 2/10
Troligen sämre än en vanliga Naturalize i limited, men ett användbart kort för standard. Finns inte mycket mer att säga, faktiskt.
Feat of Resistance
UK: 5/10
VK: 4/10
FK: 2/10
SK: 7/10
Totalt: 18/40
Detta är definitivt ett kort som jag inte är en motståndare till. Billigt, bonusen stannar och motverkar diverse removal samtidigt som man kan svinga för vinst genom en försvarare. Dessutom får man inte glömma att denna även triggar diverse abilities som finns på killar med Outlast vilket kan betyda allt från ingenting till first strike och deathtouch. Jag skulle vara väldigt nöjd med några exemplar av detta kort i min lek i alla fall!
Firehoof Cavalry
UK: 4/10
VK: 2/10
FK: 1/10
SK: 2/10
Totalt: 9/40
Jag är generellt inte imponerad av 1/1:or för en mana. Denna har dock en liten upside, men den är i princip oväsentlig. +2/+0 är ingen fantastisk pump och framförallt inte för fyra mana varav en måste vara i en annan färg. Visst, den får trample, men det är fortfarande inget fantastiskt.
Jeskai Student
UK: 5/10
VK: 2/10
FK: 1/10
SK: 1/10
Totalt: 9/40
Om formatet visar sig vara aggressivt kan jag tänka mig att spela en 1/3:a för två mana, speciellt när den har en bonus. Jag är inte helt säker på när det blir relevant att trigga denna dock, för du lär inte få den blockad om du hugger och det krävs en hel del planering att använda den defensivt.
Kill Shot
UK: 4/10
VK: 1/10
FK: 7/10
SK: 4/10
Totalt: 16/40
Förutom namnet finns det inte mycket positivt med kortet. Klassiskt vitt removal som man troligen får nöja sig med, helt enkelt. Att den bara tar anfallande djur är givetvis ett minus.
Mardu Hateblade
UK: 4/10
VK: 1/10
FK: 3/10
SK: 3/10
Totalt: 11/40
Ännu en 1/1:a för ett. Denna får dock möjligheten att byta med något stort vilket är relevant. Dock kostar detta en hel svart mana att göra vilket givetvis är mer än man skulle vilja betala, men man kan inte alltid få höjdarkort som Typhoid Rats.
Mardu Hordechief
UK: 7/10
VK: 6/10
FK: 3/10
SK: 2/10
Totalt: 18/40
Här har vi en riktig boss! En 2/3:a för tre mana är redan en helt okej deal och får man en extra 1/1:a bara för att ha anfallit samma runda skulle jag vara väldigt nöjd. Detta underlättar även framtida Raid-trigger eftersom man utan samvetskval kastar iväg sin gratistoken. Känns som ett väldigt stabilt kort överlag.
Rush of Battle
UK: 3/10
VK: 9/10
FK: 2/10
SK: 4/10
Totalt: 18/40
Eftersom vitt (eller Mardu, egentligen) har ett underliggande tema av tokens tror jag att man kan hitta plats för ett exempelar av detta kort i sin lek. Den pumpar alla dina djur för en rimlig kostnad, dock är den inte instant vilket är aningen tråkigt. Hur bra lifelink kommer vara beror helt på din lek, men det är inte den effekten du spelar bilden för oavsett vad.
Sage-Eye Harrier
UK: 3/10
VK: 3/10
FK: 2/10
SK: 3/10
Totalt: 11/40
Jag blir verkligen inte imponerad här. Fem mana för en 1/5:a med flying är ingen bra deal och detsamma gäller när man spenderar turn tre och turn fyra för samma utdelning. En filler och ett möjligt 23:e kort är var detta kortet kommer hamna.
Salt Road Patrol
UK: 4/10
VK: 3/10
FK: 3/10
SK: 5/10
Totalt: 15/40
Denna patrull lär göra mer jobb än man tänker sig. Kroppen är stor för sin kostnad och har dessutom potentialen att bli ännu större. Det stör mig en aning att behöva tappa ner min bra blocker för att göra den bättre, men det är troligen värt det i slutänden.
Siegecraft
UK: 3/10
VK: 3/10
FK: 1/10
SK: 3/10
Totalt: 10/40
Dagarna i Theros är förbi och auror tappar snabbt sitt värde. Denna ger visserligen rätt rejäla stats, men det är fortfarande en stor risk med att betala fyra mana och ett helt kort för denna effekt.
Smite the Monstrous
UK: 3/10
VK: 3/10
FK: 5/10
SK: 5/10
Totalt: 16/40
Detta kort känner jag allt igen! Många tappra varulvar fick bita i gräset när denna spelades i Innistrad-limited och frågan är om den inte gör sig rätt bra i Khans. Många djur drar iväg i storlek när färgerna i dess manakostnad blir lik en regnbåge och jag gissar på att denna blir betydligt starkare nu. Jag spelar gärna en i main tillsvidare.
War Behemoth
UK: 4/10
VK: 4/10
FK: 3/10
SK: 4/10
Totalt: 15/40
Ja, stor är han i alla fall och redo för strid! Detta är en morph jag är sugen på att spela med bara för att hålla motståndaren på helspänn. Skulle du våga hugga in i en morph om du visste att det kan vara en 3/6:a där under?
Top 5 Commons – Vitt
5. Kill Shot
4. Feat of Resistance
3. Smite the Monstrous
2. Mardu Hordechief
1. Ainok Bond-Kin
Vitt har en hel del smaskigt faktiskt. Kill Shot är troligen rätt vass mot just morph. Efter att ha släppt igenom en är det vanligt att flippa upp sitt kort eftersom kusten är klar och då kasserar du in massor av value. Feat of Resistance är massor av trix och value samtidigt som den jobbar bra med diverse Outlast-killar. Smite the Monstrous kommer tveklöst att hitta targets i detta set och Mardu Hordechief är perfekt för formatet. Rätt storlek med en extra bonus är svårt att säga nej till. Kronan går dock till Ainok Bond-Kin som verkar väldigt stark. Bra storlek, bra lategame och som samtidigt har en relevant ability som samarbetar med resten av klanen måste vara starkt!
_______________________________________________________________________________________________
Set Review – Blått
Cancel
UK: 3/10
VK: 7/10
FK: 1/10
SK: 3/10
Totalt: 14/40
Gamla hederlige Cancel är tillbaka med en ny, kryddig art! För limited är det oftast helt okej att ha med en kontring, men jag kan tänka mig att dubbel-blå manakostnad är betydligt tyngre i ett set där lekarna för det mesta kommer bestå av minst tre färger.
Crippling Chill
UK: 6/10
VK: 4/10
FK: 3/10
SK: 3/10
Totalt: 16/40
Denna bild spelade vi senast med i Avacyn Restored och där vill jag minnas att jag tyckte om den. Som jag redan nämnt tidigare är det svårt att inte uppskatta ett kort som ersätter sig själv och denna gör även något av relevans. Är du aggressiv plockar den bort en blocker i två rundor utan att du tappar ett kort i processen och är du defensiv köper den dig tid och gräver dig till svaren. Jag har en krypande känsla av att jag gillar detta kort en annan för mycket!
Disdainful Stroke
UK: 2/10
VK: 7/10
FK: 1/10
SK: 4/10
Totalt: 14/40
Jag blir uppriktigt sagt besviken. Vi får troligtvis aldrig någon bra kontring igen, tyvärr. En stor vinst med kort som Mana Leak är att den är effektiv turn två men samtidigt stabil senare i spelet. Disdainful Stroke är värdelös innan turn tre-fyra för att sedan uppnå samma nivå som Dissolve. Låt oss säga att jag inte alls är imponerad.
Embodiment of Spring
UK: 7/10
VK: 0/10
FK: 1/10
SK: 2/10
Totalt: 10/40
Jag gillar detta kort. Den förkroppsligar det mesta som man drömmer om i limited! Den blockar bra, fixar din mana och rampar dig samtidigt, allt i ett kort! Den hjälper dig dock inte att vinna, vilket kan vara ett problem.
Force Away
UK: 5/10
VK: 6/10
FK: 2/10
SK: 4/10
Totalt: 17/40
Två mana Unsummon är inte speciellt imponerande. Looting-delen är inte speciellt imponerande heller med tanke på vad som krävs för att trigga den. Vi lever som sagt inte i Theros längre, där studs regerade. Däremot tror jag fortfarande att en studs är väldigt effektiv i Khans där många spenderar flera turer för att flippa upp sina morphs och liknande. Jag spelar troligen ett par av dessa om tillfälle ges!
Glacial Stalker
UK: 4/10
VK: 4/10
FK: 2/10
SK: 3/10
Totalt: 13/40
En helt okej filler. Den är hyfsat stor men inte direkt större än vad man brukar få för fem mana så i detta fall är den enda fördelen möjligheten att spela den som en 2/2:a för tre, vilket inte är fantastiskt.
Jeskai Windscout
UK: 7/10
VK: 5/10
FK: 3/10
SK: 4/10
Totalt: 19/40
Den typiska Wind Drake är tillbaka i ytterligare en form. Prowess känns rätt stabilt och det kommer att bli svårt att blockera denna scout utan att förlora det man satte i vägen.
Monastery Flock
UK: 3/10
VK: 2/10
FK: 2/10
SK: 2/10
Totalt: 9/40
En defender som faktiskt kan slå in för lite skada. Är inte superimponerad, men flexibilitet är bra.
Mystic of the Hidden Way
UK: 5/10
VK: 5/10
FK: 2/10
SK: 7/10
Totalt: 19/40
Jag är rätt intresserad av denna faktiskt. Tre power som inte går att blocka är helt okej, dock kostar den en rejäl summa mana. Antar att det mystiska i att ha gömda kort kan uppväga detta och jag kommer tveklöst att se över möjligheten att spela en av dessa!
Scaldkin
UK: 4/10
VK: 6/10
FK: 4/10
SK: 4/10
Totalt: 18/40
Mums! Nu börjar vi snacka kort! En solid kille i grunden som dessutom kan omvandlas till removal/burn. Två skada råkar dessutom vara den magiska gränsen i ett format fyllt med 2/2:or, så jag skulle bli förvånad om man inte kan klämma ut en hel del värde ur detta kort!
Singing Bell Strike
UK: 7/10
VK: 3/10
FK: 7/10
SK: 7/10
Totalt: 24/40
Nämen hallå removal! Mycket närmare en killspell än så här kommer man inte i blått och jag kommer att spela alla av dessa som jag öppnar på prellen. Visst, tillslut kommer motståndaren att kunna betala, men då övergår kortet till att bli en Time Walk i stället, så jag är nöjd i alla fall!
Taigam's Scheming
UK: 3/10
VK: 2/10
FK: 2/10
SK: 7/10
Totalt: 14/40
Väldigt intressant kort. I ett format där delve existerar och graven är en andra hand kan denna eventuellt vara värd att spela. Du får dumpa skräp i graven för att mata dina spells och lämna det som är av värde på toppen. Denna är ”draw a card” från att vara riktigt bra!
Treasure Cruise
UK: 4/10
VK: 4/10
FK: 3/10
SK: 9/10
Totalt: 20/40
Jag gillar verkligen att dra kort, jag lovar. Dock finns det två problem med detta kort: 1) Den kostar åtta mana och 2) den är sorcery. Även med Delve är det väldigt dyrt och du måste ner i fyra-fem mana för att det ska kännas bra. Det är givetvis inte omöjligt att göra och jag kommer fortfarande värdera ett kort som drar mig tre väldigt högt, men för att vara realistisk tror jag den är lite för svag för att verkligen vara en stjärna.
Weave Fate
UK: 4/10
VK: 3/10
FK: 2/10
SK: 6/10
Totalt: 15/40
Mer kortdrag! Denna gång är det dra två för fyra men detta går att göra i instant speed. Inte mycket att säga, kortet är okej och jag kommer garanterat att spela med det.
Wetland Sambar
UK: 5/10
VK: 3/10
FK: 1/10
SK: 1/10
Totalt: 10/40
Vanilj är vanilj. Filler och spelbar.
Whirlwind Adept
UK: 4/10
VK: 4/10
FK: 2/10
SK: 3/10
Totalt: 13/40
Ännu ett rätt spännande kort. Fyra power och hexproof är väldigt stabilt för fem mana. Prowess är dessutom väldigt relevant på ett kort som motståndaren måste gå in i närstrid med vilket kan leda till fina blowouts. Dock, trots att den är en djinn monk vilket måste ge en bonuspoäng, är två toughness väldigt lite.
Top 5 Commons – Blått
5. Crippling Chill
4. Mystic of the Hidden Way
3. Force Away
2. Jeskai Windscout
1. Singing Bell Strike
Crippling Chill är massor av value vilket uppskattas. Mystic of the Hidden Way känns som en stabil klocka, även om den kostar en hel del mana. En hel del morphs lär dessutom äta upp motståndarens removal vilket banar väg för mystikern. Force Away är en chansning, men jag tror den kommer att vara rätt så bra faktiskt. Den kommer inte nå upp till samma nicå som Voyage's End men den lär vara rätt nära i alla fall! Jeskai Windscout flyger och ger sig in för massa skada varje gång du spelar ett trick eller drar extra kort. På toppen och helt ohotad sätter jag dock Singing Bell Strike. Vass removal som är lätt att spela. Den tappar värde i ett extremt lategame men förutom det är den riktigt, riktigt bra!
_______________________________________________________________________________________________
Set Review – Svart
Bitter Revelation
UK: 2/10
VK: 5/10
FK: 2/10
SK: 9/10
Totalt: 18/40
Är detta uppföljaren till Sphinx's Revelation vi hoppats på? I så fall är det en något bitter verkligenhet, även om kortet i sig är väldigt stabilt. Fyra mana för att dra två kort är rätt dyrt, men att man får välja de två bästa av sina översta fyra motverkar detta en hel del. Lägger man dessutom till att resterande två bilder blir mat åt dina kort med Delve ser det faktiskt rätt bra ut. Jag är personligen svag för kortdrag och jag hoppas att denna blir spelbar, trots att det kostar två liv att dra lite bilder.
Debilitating Injury
UK: 7/10
VK: 4/10
FK: 4/10
SK: 4/10
Totalt: 19/40
Bra removal, billig, klipper morphs. Finns inte mycket att klaga på faktiskt!
Disowned Ancestor
UK: 3/10
VK: 1/10
FK: 1/10
SK: 4/10
Totalt: 9/40
Troligen aningen för slö. Det jag gillar med Outlast är att det är bra value när killen som har förmågan är förbrukad. I detta fall är detta i princip direkt vilket inte är så spännande.
Dutiful Return
UK: 2/10
VK: 2/10
FK: 2/10
SK: 9/10
Totalt: 15/40
Långsamt value, men icke desto mindre value. För det mesta är dessa kort sällan med i en maindeck eftersom det krävs en del för att få värde ur dom, men i en värld full av kort som dumpar saker i graven kan jag tänka mig att denna stiger en aning.
Kheru Dreadmaw
UK: 2/10
VK: 1/10
FK: 3/10
SK: 2/10
Totalt: 8/40
Jag är inte speciellt förtjust i att betala fem mana för en defender, även om den är 4/4:a. Förmågan att gaina liv är inte speciellt stark heller, så jag passar på denna.
Krumar Bond-Kin
UK: 3/10
VK: 4/10
FK: 1/10
SK: 2/10
Totalt: 10/40
En medioker kille med en medioker morph-kostnad. Bäddar för ett mediokert betyg!
Mardu Skullhunter
UK: 6/10
VK: 6/10
FK: 1/10
SK: 2/10
Totalt: 15/40
Återigen två power för två mana, dock har även denna ett värde senare i spelet. Att kurva ut med denna är relativt ointressant och jag skulle föredra att spela den turn fyra tillsammans med en annan spell för att maximera dess värde. För låt oss vara ärliga, vem vill inte vara den som rycker kort från sina motståndare?
Molting Snakeskin
UK: 5/10
VK:4/10
FK: 1/10
SK: 4/10
Totalt: 14/40
Här är en hyfsat vass aura. Mycket av styrkan ligger givetvis i att bara kosta en svart mana och samtidigt ge en vettig powerboost och en extra förmåga för senare användning. Det blir fortfarande en två för ett mot removal, men händer det inte direkt kommer det att bli svårt. Spelbart i en aggressiv lek, helt klart!
Rakshasa's Secret
UK: 3/10
VK: 1/10
FK: 1/10
SK: 3/10
Totalt: 8/40
Mindrot med upside, åtminstone i rätt lek. Jag vet inte om det är en drawback att inte kunna välja sig själv som target, men den lär vara hyfsat spelbar i vilket fall.
Rite of the Serpent
UK: 4/10
VK: 7/10
FK: 5/10
SK: 7/10
Totalt: 23/40
Det är fortfarande svårt att förstå hur länge sen det var sedan vi hade Doom Blade. Det är ännu svårare att förstå att detta är vad vi får i stället. Detta till trots kommer jag sällan passa på en removal som inte kräver några speciella omständigheter, speciellt i ett format där saker verkar bli rätt så stora.
Rotting Mastodon
UK: 2/10
VK: 2/10
FK: 1/10
SK: 2/10
Totalt: 7/40
Vaniljig 2/8:a för massa mana. Behöver du ett sätt att stoppa saker från att anfalla kan du hitta sämre kort men med bara två power är det inte mycket som dör i strid med mastodonen.
Shambling Attendants
UK: 2/10
VK: 2/10
FK: 5/10
SK: 4/10
Totalt: 13/40
Även om en stor kille med deathtouch är bra är det knappast värt åtta mana. Kan vi däremot plocka bort några kort ur graven och få ut Shambling Attendants för fem mana är det en betydligt bättre deal. Dock är det väldigt optimistiskt att tro att ens grav kommer att fylla sig själv utan viss planering. Jag ser gärna att min lek innehåller ett fåtal Delve-killar för att maximera mina resurser och vi får se om denna kommer att närvara i någon av mina lekar.
Sidisi's Pet
UK: 3/10
VK: 2/10
FK: 2/10
SK: 2/10
Totalt: 9/40
Jag är inte superimponerad. En 1/4:a med lifelink för fyra är inte en fantastisk deal och morph tillför tyvärr inte mycket i detta fall.
Sultai Scavenger
UK: 7/10
VK: 6/10
FK: 2/10
SK: 4/10
Totalt: 19/40
En billig flygare som ser ut att vara större än det mesta känns lovande. Du behöver visserligen mata den lite för att få fullt värde, men som belöning kan du får betydligt sämre än denna!
Throttle
UK: 5/10
VK: 5/10
FK: 5/10
SK: 5/10
Totalt: 20/40
Det är inte riktigt Dismember, men det är bra nära. Jag är nöjd med att betala fem mana för att ge något -4/-4, speciellt om det är i instant speed. Troligen är det en bra grej att ha ett kort som kan döda både morph och killar som triggar Ferocious.
Unyielding Krumar
UK: 5/10
VK: 4/10
FK: 2/10
SK: 3/10
Totalt: 14/40
Hill Giant med upside, obevekligt stabil!
Top 5 commons – Svart
5. Bitter Revelation
4. Debilitating Injury
3. Throttle
2. Sultai Scavenger
1. Rite of the Serpent
Jag tyckte svart var svårt att placera. Det finns en del removal och smaskiga spells, men vilken som är bäst är oklart. Som nummer fem satte jag Bitter Revelation eftersom den ger övertag och matar graven. Debilitating Injury känns perfekt med en massa morphs som springer runt och Throttle tar hand om saker som är aningen större. Jag tror Sultai Scavenger kommer att vara bra och sen sätter jag Rite of the Serpent som nummer ett eftersom den dödar allt och i ett format där man spenderar tid att spela morphs och flippa dom lär man ha tid att spendera sex mana för att döda saker.
_______________________________________________________________________________________________
Set Review – Rött
Act of Treason
UK: 5/10
VK: 10/10
FK: 1/10
SK: 2/10
Totalt: 18/40
Osäker på hur bra denna kommer att vara. Det är trevligt att få smygtitta på en stulen morph, men sen då? I en aggressiv lek lär den fortfarande se spel, annars tvekar jag.
Ainok Tracker
UK: 5/10
VK: 4/10
FK: 2/10
SK: 2/10
Totalt: 13/40
Det är betydligt mer spännande när en morph har en förmåga som förändrar hela situationen. Om en 2/2:a blir en 3/4:a är det förutsägbart, men får den first strike förändras allt drastiskt. Jag ska hålla koll på denna bild och se om man kan få några fina överrasknings-strider med den.
Arrow Storm
UK: 4/10
VK: 8/10
FK: 4/10
SK: 4/10
Totalt: 20/40
Rätt rejäl kostnad på denna bild, men förmågan är nödvändig i limited. Att kunna döda medium/stora saker är värt fem mana och dessutom har man alltid möjligheten att använda den som en Lava Axe. Det är inte Stoke the Flames, men vi får vara nöjda ändå.
Barrage of Boulders
UK: 3/10
VK: 2/10
FK: 1/10
SK: 9/10
Totalt: 15/40
Jag är sällan intresserad av denna typ av effekt i limited, om inte kort som Triplicate Spirits finns förstås. Sen har denna en bonus som gör den till en Falter vilket skulle kunna vara väldigt bra i Khans. Jag tror att detta är en bild som är starkare än man först kan tro, men fortfarande inte ett fantastiskt kort.
Bloodfire Expert
UK: 7/10
VK: 4/10
FK: 1/10
SK: 1/10
Totalt: 13/40
En aggressiv kille med en liten bonus. Känns aningen svag i ett format som översvämmas av 2/2:or.
Bloodfire Mentor
UK: 2/10
VK: 1/10
FK: 1/10
SK: 9/10
Totalt: 13/40
Det är fantastiskt vilken utveckling looters har haft! Från 1/1:or för två och gratis looteffekt till en 0/5:a för tre och tre mana för att aktivera looteffekten. I ett längre game är det dock oväsentligt vad effekten kostar, den kommer vinna dig matchen i alla fall, så jag skulle generellt kunna tänka mig att spela en i main och en extra i brädan mot kontroll.
Bring Low
UK: 4/10
VK: 3/10
FK: 5/10
SK: 5/10
Totalt: 17/40
Ännu en removal som är rätt så dyr och ointressant. Hur som helst kommer du sällan att tacka nej till förmågan att få döda saker i instant speed, även om det är långt ifrån en Lightning Bolt.
Canyon Lurkers
UK: 6/10
VK: 5/10
FK: 1/10
SK: 1/10
Totalt: 13/40
Den är aggressiv, men det är så väldigt deprimerande att fortfarande ha två toughness efter att ha morphats upp. Jag tror vi får se denna bild lurandes i skuggorna då och då, men inte mer än så.
Leaping Master
UK: 7/10
VK: 3/10
FK: 2/10
SK: 3/10
Totalt: 15/40
Rätt kostnad för sin storlek, check. Kommer ner innan morph, check. Slåss mot morph, check. Bonus senare i spelet, check. Ett väldigt stabilt kort, helt enkelt!
Mardu Warshrieker
UK: 8/10
VK: 7/10
FK: 4/10
SK: 2/10
Totalt: 21/40
En Hill Giant är aldrig fel och denna har dessutom enormt mycket potential. Allt den kräver av dig är att du har anfallit och som belöning för du spela ut två saker på samma runda. I ett scenario där du har kurvat ut och följer upp med denna plus ett till tre-drop vinner du med största sannolikhet väldigt enkelt!
Shatter
UK: 1/10
VK: 0/10
FK: 1/10
SK: 1/10
Totalt: 3/40
Hej du gamla sideboard-kort. I Khans finns det inte många artefakter och väldigt få av dom är något du bryr dig om. Nåväl, bilden är ju fin i alla fall!
Summit Prowler
UK: 4/10
VK: 5/10
FK: 2/10
SK: 3/10
Totalt: 14/40
En 4/3:a i detta format känns väldigt effektiv. Den stopper och vinner över många morphs upp till fem mana och ger sig in för en god portion skada. Det finns verkligen inget som får kortet att glittra, men en arbets-yeti är något varje lek kan ha nytta av.
Swift Kick
UK: 3/10
VK: 6/10
FK: 2/10
SK: 3/10
Totalt: 14/40
Ruskigt dyr och hjälper knappt till att vinna striden. Kort sagt behöver du redan ha ett djur som är större vilket skulle kunna betyda att du redan har kontroll på matchen. Hunt the Weak är sådär och även om denna är instant känns korten snarlika i styrka.
Tormenting Voice
UK: 4/10
VK: 2/10
FK: 2/10
SK: 7/10
Totalt: 15/40
Stackars Sarkhan har det inte lätt men kortet i sig är åtminstone rätt stabilt. Du får jämna ut dina drag en aning samtidigt som du ger graven lite mer bränsle. Att manakostnaden gått från dubbelröd till singelröd är direkt avgörande för kortets spelbarhet och alltså ett stort plus.
Trumpet Blast
UK: 2/10
VK: 8/10
FK: 1/10
SK: 3/10
Totalt: 14/40
I en aggressiv, tokenbaserad lek, ja. Annars, meh, nja, troligen inte.
Valley Dasher
UK: 8/10
VK: 4/10
FK: 1/10
SK: 1/10
Totalt: 14/40
Gillar du att slå är denna helt i din smak. Den sätter press tidigt och stoppas troligen inte förrän turn fyra eftersom morph inte är speciellt attraktivt att blocka med. Får man ett gäng av dessa kan man troligen straffa de mångfärgade lekarna och deras långsamma tempo.
Top 5 Commons – Rött
5. Tormenting Voice
4. Valley Dasher
3. Arrow Storm
2. Bring Low
1. Mardu Warshrieker
Även rött var lite knepigt att betygsätta. Jag tror Tormenting Voice är helt spelbar och kan troligen bli rätt värdefull i vissa lekar. Valley Dasher är aggressiv och är ett bra sätt att trigga Raid med och Arrow Storm är en helt okej removal/burn. Bring Low är också väldigt stabil och kan ta ner stora saker om dom har några counters på sig. Högst rankar jag Mardu Warshrieker, jag tycker kortet verkar ruskigt starkt. Så länge du har något vettigt på handen får du lägga ut 5+ power på planen för att stödja den aggressiva öppning du troligtvis redan har.
_______________________________________________________________________________________________
Set Review – Grönt
Alpine Grizzly
UK: 6/10
VK: 5/10
FK: 1/10
SK: 2/10
Totalt: 14/40
Mumsigt, fyra power för tre mana vilket smidigt nog triggar Ferocious. Den dör mot alla morphs och en hel del annat, så se till att rensa vägen för den om du planerar att slå med den!
Archer's Parapet
UK: 4/10
VK: 2/10
FK: 1/10
SK: 6/10
Totalt: 13/40
Billig, stor och har en hyfsad förmåga. Detta är med andra ord en defender jag kan tänka mig att spela!
Awaken the Bear
UK: 5/10
VK: 5/10
FK: 1/10
SK: 3/10
Totalt: 14/40
Bra pump med upside, vad finns det att inte gilla? Det som är trist med vanligt pump är just att du inte får göra någon skada, men denna låter dig glida över för några skadepoäng vilket är exakt det man vill.
Dragonscale Boon
UK: 3/10
VK: 4/10
FK: 3/10
SK: 3/10
Totalt: 13/40
Den är dyr, men gör också en hel del. Den ger en permanent bonus, samarbetar fantastiskt med alla kort som jobbar med counters och dessutom låter den dig vrida upp något du anföll med för att kunna överraska ett av motståndarens creatures. Haken? Inte speciellt bra mot removal/studs.
Feed the Clan
UK: 0/10
VK: 0/10
FK: 1/10
SK: 1/10
Totalt: 2/40
Ren lifegain, nej tack. Tio liv om jag har ett stort djur ute? Nej tack, spelar hellre ett till stort djur.
Highland Game
UK: 4/10
VK: 3/10
FK: 1/10
SK: 1/10
Totalt: 9/40
Björn med bonus, inget big game direkt.
Hooting Mandrills
UK: 7/10
VK: 7/10
FK: 4/10
SK: 3/10
Totalt: 21/40
En 4/4:a för sex mana är aningen för dyrt för att man ska vara nöjd. Slänger man på trample blir det aningen bättre men fortfarande inte något att hurra över. Slänger man på Delve på detta så börjar det faktiskt likna något! Hooting Mandrills är verkligen inget som det sprakar gnistor om men jobbet blir gjort och dessutom är han en enabler för Ferocious.
Kin-Tree Warden
UK: 3/10
VK: 3/10
FK: 1/10
SK: 1/10
Totalt: 8/40
Liten herre som blir mindre om du flippar honom. Regenerate är trevligt, men detta är inte rätt krigare att bära förmågan.
Longshot Squad
UK: 5/10
VK: 4/10
FK: 3/10
SK: 5/10
Totalt: 17/40
Nu snackar vi! Hill Giant med två upsides börjar se riktigt bra ut. Den blockar allt när den landar, gör dig stark mot allt som flyger och behöver bara vila en runda för att själv bli en 4/4:a. Det kanske är ett långskott, men detta ser ut som ett av de bättre gröna commonsen!
Naturalize
UK: 1/10
VK: 0/10
FK: 1/10
SK: 1/10
Totalt: 3/40
Verkar som att vi får alla sorters sideboardkort i Khans. Det är alltid trevligt med möjligheten till en stark brädplan och denna stoppar många starka bilder!
Sagu Archer
UK: 3/10
VK: 2/10
FK: 2/10
SK: 2/10
Totalt: 9/40
En spindel för fem som dubblar som Grey Ogre, inte mycket att skryta med men inget att avfärda heller.
Savage Punch
UK: 6/10
VK: 8/10
FK: 2/10
SK: 5/10
Totalt: 21/40
Min gissning är att detta kort, trots den fantastiska bilden, bara är en Prey Upon fast för två mana. Kan du trigga Ferocious har du dessutom, mest troligt, det största djuret i spel. Kortet har potential men är inte något som verkligen levererar en smäll!
Scout the Borders
UK: 3/10
VK: 1/10
FK: 1/10
SK: 4/10
Totalt: 9/40
Ersätter sig själv, ger dig valfrihet och fyller graven verkar vara väldigt bra. Synd att den har samma kostnad som alla morphs, men i rätt lek lär denna bild vara rätt vass.
Smoke Teller
UK: 4/10
VK: 2/10
FK: 1/10
SK: 1/10
Totalt: 8/40
Ännu en björn med bonus. Denna kan till och med se vilken morph som är värd att byta med, om du har mana och möjlighet till det.
Tusked Colossodon
UK: 1/10
VK: 5/10
FK: 1/10
SK: 4/10
Totalt: 11/40
Ett stort, ointressant kort. Ingen morph, ingen flexibilitet, ingenting.
Woolly Loxodon
UK: 6/10
VK: 6/10
FK: 3/10
SK: 5/10
Totalt: 20/40
Jämfört med kortet ovan är detta precis vad jag söker! Den kommer ner tidigt och flippar till ett enormt monster. Möter man grönt måste man respektera elefanten om man inte vill bli krossad! Mums!
Top 5 Commons – Grönt
5. Alpine Grizzly
4. Savage Punch
3. Hooting Mandrills
2. Longshot Squad
1. Woolly Loxodon
Grönt verkar riktigt starkt i Khans. Alpine Grizzly är stor, billig och helt perfekt för att se till att Ferocious är aktivt. Savage Punch är inte fantastisk, men den är billig nog för att vara relevant i många lägen. Plats ett till tre verkar väldigt bra och först ut är Hooting Mandrills som är stor, har trample och ofta kommer att kosta väldigt lite mana. Longshot Squad fixar eventuella problem med flygare, är lagom stor och växer sig större om så behövs. Dessutom ger den massor av värde till dina spells och abilities som delar ut counters! Högst på listan sätter jag Woolly Loxodon. Inget kommer att besegra den i närstrid och när den flippas upp kommer du få svårt att undvika att få någon form av fördel. Jag är riktigt nöjd med grönt faktiskt!
_______________________________________________________________________________________________
Set Review – Multicolor
Abomination of Gudul
UK: 5/10
VK: 6/10
FK: 3/10
SK: 8/10
Totalt: 22/40
Rätt så saftig kostnad, men det är troligen värt det om man får en stor flygare som dessutom filtrerar leken åt dig. Låter väldigt spelbart!
Abzan Guide
UK: 6/10
VK: 5/10
FK: 4/10
SK: 4/10
Totalt: 19/40
Detta är ett bra exempel på när morph är som bäst. Du har alltid något att göra turn tre, får sedan flippa upp denna för en rimlig kostnad och dessutom är han stor nog för att ta det mesta i combat. Att han dessutom har lifelink är en stor bonus eftersom den på egen hand kan vända ett race till din fördel.
Efreet Weaponmaster
UK: 6/10
VK: 8/10
FK: 3/10
SK: 2/10
Totalt: 19/40
Denna mästare är rätt så dyr faktiskt, även om man använder sig av morph. Dock är han ett trick och en rätt hyfsad kropp i ett, vilket tillsammans med den magiska siffra fyra vid sin power troligen gör honom fullt spelbar.
Ponyback Brigade
UK: 5/10
VK: 6/10
FK: 4/10
SK: 5/10
Totalt: 20/40
Smaskens, fyra permanenter i ett kort! Det är precis såna här trixiga kort som gör morph så fantastiskt!
Snowhorn Rider
UK: 5/10
VK: 6/10
FK: 2/10
SK: 4/10
Totalt: 17/40
Stor, ”billig” tramplare, trevligt! Med tre färger är det dessutom svårt att förutse vilket kort som ligger under morphen vilket är en stor fördel!
_______________________________________________________________________________________________
Set Review – Artifacts
Abzan Banner, Jeskai Banner, Mardu Banner, Sultai Banner & Temur Banner
UK: 7/10
VK: 1/10
FK: 1/10
SK: 3/10
Totalt: 12/40
Jag tycker minsann att samtliga banners verkar helt okej. I Shards of Alara var obelisker ett relativt högt pick men hölls tillbaka till förmån för länder och annat som fixade din mana. I Khans of Trokair finns det givetvis också en hel drös med länder men detta kompenserar man genom att ge alla banners förmågan att ersätta sig själva när det inte finns någon användning för dom längre. Jag gissar på att man inte har något emot att spela en Banner, men att man inte prioriterar dem speciellt högt i en trefärgad lek. Sen kan man inte blunda för att man just på tre mana gärna morphar något, så banners har gott om konkurrenter.
Lens of Clarity
UK: 1/10
VK: 0/10
FK: 0/10
SK: 1/10
Totalt: 2/40
Låt oss ta och komma överens om att detta kort inte gör något alls. Jag ser åtminstone klart nog för att aldrig spela denna bild i min lek, oavsett antal morphs i motståndarens lek.
Set Review – Länder
Dubbel-länder (Bloodfell Caves m.m.)
Det kommer alltså tio länder som ger två olika färger av mana var. Dom kommer tyvärr in tappade men ger dig ett liv som tröst. Jag skulle bli förvånad om länderna inte går tidigt i draft och dessutom jublar Pauper över detta nytillskott!
_______________________________________________________________________________________________
Avslutning
Pust, det var mycket att skriva! Jag tycker att det var rätt intressant att använda kvadrant teorin för att poängsätta kort men systemet har givetvis sina brister. Det är heller inte så att ett kort som får höga poäng automatiskt är bättre än något som har lägre poäng vilket kan bli förvirrande. Jag hoppas i alla fall att ni fått någon form av vägledning och att det syns att det ligger en hel del arbete bakom texten!
Jag vill återigen tacka Brian Wong för hans tid samt tacka både Brian och Marshall för en fantastisk podcast!
Lycka till på prereleasen allihopa och se till att lämna några fetchar kvar till mig!