Strategi
Top 5 Commons - Magic 2015
Via svenskamagic.com
Då var det tid för ett nytt coreset igen! Magic 2015 verkar bli ett av det mest imponerade coresetsen någonsin med massor av grymma bilder. Detta betyder inte nödvändigtvis att limited-formatet blir bra, men på pappret ser det lovande ut! Förutom Top 5 commons blir det även några tankar om formatet i sig och dess mekaniker.
av
Binkabi 15:09, 4/7 -14 läst 8472 ggr. |
Skriv ut artikkel 23 kommentarer |
Om Magic 2015
Slivers håller sig kvar i M15, även om det känns udda att dela upp dem i coresets eftersom de aldrig blir legala i standard samtidigt, förutom under en mycket kort period. Det kan vara så att en eventuell Sliverlek skulle bli för stark med alla verktyg och det lär visa sig när både M14 och M15 är legala samtidigt. För limited är det rätt ointressant då det finns väldigt få Slivers och ingen av dem är common.
Mekaniken som är mest framstående i M15 är Convoke. Vad det innebär är i princip att du kan tappa dina creatures för att hjälpa till att betala för en spell. Har du ingen bra attack med dina små killar kan du alltid använda dom för att betala för en spell som egentligen är för dyr. Detta är ett uppenbart användningsområde, men det som gör Convoke så kämpigt att spela runt är när det sker i instantspeed. Ännu värre blir det när en spell är så pass billig att den blir ”gratis”, som Gather Courage. I vanliga fall kan man, förutsatt att man känner till vilka kort som finns i setet, förutse vad motståndaren kan tänkas hålla sin mana uppe för. När en förmåga som Convoke existerar blir dock detta extremt mycket svårare och känslan av total frihet som brukar uppstå när en motståndare tappat ut sig blir inte alls lika självklar i M15.
Artifacts verkar också vara ett underliggande tema i M15 och är troligen en hint inför nästa block. Redan i Journey into Nyx fick vi Springleaf Drum och nu kommer flera Affinity-staples som Ornithopter och Darksteel Citadel. Dels kommer dessa kort att ha en hyfsad inverkan på limited-miljön men också påverka Standard i relativt stor utsträckning.
Top 5 Commons
Som alltid, detta är en högst personlig värdering. Många av er kommer inte hålla med, jag kommer troligen att missa ett eller annat kort som borde varit med/inte varit med, men så är det för alla som gör liknande listor. En topplista är extra svårt eftersom vi inte vet hur formatet kommer att vara. Är det snabbt/långsamt, vinner man med storlek/evasion, spelar man en/flera färger m.m påverkar hur bra ett kort blir i slutändan.
Vitt
1. Raise the Alarm
2. Ephemeral Shields
3. Midnight Guard
4. Triplicate Spirits
5. Kinsbaile Skirmisher
Vitt öppnar upp relativt starkt. Kinsbaile Skirmisher är en björn som bör kunna trycka igenom ett annat djur om han inte landade själv turn två. Det är alltid intressant med tidiga drops som ändå har en effekt senare i spelet. Som nummer fyra satte jag Triplicate Spirits som visserligen är dyr, även med Convoke, men med några tokens på planen kan det bli en hel armé väldigt fort. Dessutom är det rätt så kämpigt att slå tokens med vanlig spotremoval vilket alltid är ett plus. Nummer tre får bli Midnight Guard tack vare sin flexibilitet. Han är en hyfsad kille att sätta enchantments eller equipments på, han går att untappa i instant speed, jobbar bra med Convoke och en hel del annat. På detta är en 2/3:a för tre inte en katastrof till att börja med. Som nummer två sätter jag Ephemeral Shields. Att kunna skydda sina bomber är alltid viktigt och det vanligaste problemet är att man antingen får spela dem utan skydd eller vänta allt för många rundor för att ha mana uppe till att spela dem och skydda dem samtidigt. Men Convoke på ett kort som ger indestructible är mycket kraftfullt, speciellt när killen du just spelade själv räknas som en mana. Som nummer ett satte jag dock Raise the Alarm mycket tack vare dess stora värde med Convoke. Dessutom är det ett bra kort att överaska motståndarens X/1:or med och hjälper dig att nå en stor massa av killar att slå in med tillsammans med valfritt masspump. Om man ser till kortets råa powerlevel är det dock inte speciellt imponerande, men i rätt lek kommer det att vara riktigt, riktigt bra.
Slutsats: Vart är Pacifism?! En stor anledning till att Heliod's Pilgrim inte finns med är bristen på bra targets. Visst, hämta en Oppressive Rays fungerar, men hade man haft möjlighet att hitta “riktig” removal hade han sett väldigt lockande ut. Överlag känns vitt svagt utan removal på common, med endast två högst mediokra flygare samt saknad av kort av firstpick-kvalité, men möjligheten att skapa tokens och kombinera detta med Convoke kan mycket väl vara bra nog.
Prerelease-kort: Resolute Archangel.
Jag är aningen tveksam. En 4/4:a flying för sju är inte imponerande alls och ska jag betala så mycket mana ska det vara ett rätt säkert sätt att vinna på. Ska jag betala sju mana ska kortet också stabilisera matchen och göra mödan värd, vilket detta kort definitivt gör. Kombinerar man allt med kortet får man en vettig deal, men inget helbrutet.
Betyg: 3/5
Blått
1. Welkin Tern
2. Frost Lynx
3. Void Snare
4. Coral Barrier
5. Encrust
Blått var ruskigt klurigt att betygsätta. Studs är i nuläget grymt starkt men jag misstänker att M15 inte håller samma klass som Theros och utöver det har blått en hög med djur som innehar effekter som kan vara bra eller dåliga beroende på vad du behöver. I vilket fall sätter jag Encrust som nummer fem. Nej, kortet är inte vansinnigt bra, men det finns en del artefakter att sätta den på och, tro det eller ej, men det är det närmaste riktig removal som vi har, hittills. Den är tungt blå i färgen vilket är ett minus om man inte har blå som sin huvudfärg. Som nummer fyra sätter jag Coral Barrier. En bra blocker plus en extra permanent som antingen hjälper dig att plocka ner något lite större eller är ett långsamt wincon, om du skulle råka möta en blå lek. Överlag tror jag detta kommer vara ett rätt starkt kort och dessutom ett av få som går att kombinera med ”return-your-stuff” som finns på en del bilder. På tredje plats ligger Void Snare som alltså är tidigare nämnda Unsummon fast som sorcery. Det vi får i retur är möjligheten att studsa non-lamd permanents i stället vilket är väldigt intressant. Du kan alltså flytta runt egna auror, mixtra med motståndarens artefakter och massa annat. Det är möjligt att det bara är en sämre Unsummon rakt av, men för en blå mana kan du inte få mycket bättre saker. Jag sätter Frost Lynx som nummer två, mycket eftersom det liknar en Man-o'-War. Att låsa ner något i två rundor och dessutom få en 2/2:a är väldigt stabilt och har du dessutom en bunt flygare eller annat som nu kan slå in bör du kunna vinna matchen enkelt. Som nummer ett, Welkin Tern. Billig flygare som möter väldigt lite motstånd kommer att få in minst 4 skada i sämsta fall. Faktum är att det finns extremt få andra flygare på common och ingen som är lika billig som Welkin Tern, förutom en av de vita flygarna. Jag kan tveklöst se en kurva med två flygare och sedan en Frost Lynx för att helt enkelt avgöra matchen i luften utan att motståndaren kan påverka det alls och det låter rätt intressant, åtminstone i mina öron.
Slutsats: Blått ser rätt bra ut. Som regent i luftrummet har man en stor fördel och avsaknaden av bra removal skadar inte färgen då en studs ofta räcker gott och väl. Dessutom har färgen en hel del value på sina bilder som i många fall är en två för ett vilket snabbt kombineras till ett oslagbart kortövertag. Färgens stora minus är att den spelar rätt dåligt med Convoke, något man bör ha i bakhuvudet.
Just det, Glacial Crasher. Vilket otroligt kort att ha tillgång till i blått! Lika stor som gröna djur fast i en färg som verkligen inte brukar ha tillgång till sånt. Minuset är helt klart att man måste spela rött eller möta någon som gör det. Dock, om jag spelar rött är jag överlycklig för en kille som denna och om inte annat har jag ett starkt sideboardkort att plocka in, vilket alltid är en bra sak att ha!
Prerelease-kort: Mercurial Pretender.
Detta kort gör mig aningen besviken. Hade det varit en riktig klon hade den varit urstark. Nu, när den bara kan klona dina egna djur, är det betydligt mindre intressant. Men en manakostnad på fem är det inte katastrof och dessutom är det möjligt att återanvända kortet eller skydda det från removal. Däremot måste du ha något vettigt att klona för att det ska vara värt det och jag är helt enkelt tveksam till om det är en vettig plan. Antingen har du något bra att klona och då ligger du troligen redan bra till, eller så har du inte något bra att klona och då har du ett väldigt mediokert kort på handen.
Betyg: 2/5
Svart
1. Flesh to Dust
2. Carrion Crow
3. Accursed Spirit
4. Shadowcloak Vampire
5. Unmake the Graves
Då ska vi se vad svart kan bidra med. Hittills saknar vi fortfarande en premium removalspell, men frukta inte, svart gör sällan folk besvikna. På femte plats sätter jag Unmake the Graves. Ett bra valuekort som kommer in på listan eftersom det är en instant. Spela ut en kille på din tur, passa med laget redo att försvara dig, blocka, använd Convoke innan skada eller för den delen efter om du har mana till det, profit. Nummer fyra blir Shadowcloak Vampire eftersom den är stor och kan flyga. Flygare verkar vara en bristvara och vi har redan kollat på vitt och blått som brukar ha mest av den varan. Om inte annat går det utmärkt att slå med honom på marken också och slippa betala liv. På tredje plats sätter jag Accursed Spirit. Jag gillade honom i M14 då svart inte är alltför bortskämt med evasion och dessutom är det sällan tre power för fyra mana är dåligt. Som nummer två hittar vi Carrion Crow. Han har en riktig drawback då han inte kan blocka Welkin Terns direkt men på plussidan har han alltså flying, vilket kommer att vara nära unblockable i M15. På första plats, tada, hardremoval i form av Flesh to Dust. Jag medger att den är lite dyr men kommer garanterat att döda allt. Ytterst få kort kan försvara dig mot denna removal och detta gör att jag värderar den mycket högt.
Slutsats: Svart ser stabilt ut. Många bra commons som antingen är removal, har evasion eller ger dig kortövertag. Dock är även svart ingen superkompis med Convoke vilket är synd, men man kan inte få allt.
Prerelease-kort: Indulgent Tormentor.
Stor flygare som kommer att regera luften samtidigt som han ger dig övertag varje runda. Visserligen får motståndaren välja om du får Lava Spike, Edict eller dra en bild, men oavsett vad kommer matchen att vara över snabbt. Det stora minuset för herr demon är att den är väldigt svag och dör på mycket.
Betyg: 3/5
Rött
1. Lightning Strike
2. Generator Servant
3. Scrapyard Mongrel
4. Inferno Fist
5. Crowd's Favor
Rött ser ut att ta ett stort steg upp i M15. Många bra, aggressiva killar, vettiga och kluriga ticks och auror samt en del burn. Som nummer fem hittar vi Crowd's Favor vilket är ett defensivt combattrick, för det mesta. Du anfaller med laget, spelar ut din gubbe och passar turen med noll mana uppe, motståndaren slår in, du blockar och utnyttjar Convoke för maximal överraskning. Det är inget man kan spela runt speciellt effektivt vilket är en fördel för dig, om du spelar rött. På fjärde plats sätter jag Inferno Fist vilket kan vara för högt men också allt för lågt. Den ger en rimlig boost för en killes power rundan den kommer ner och så fort motståndaren försöker döda honom så offrar du Inferno Fist för att förhindra motståndarens kortövertag. Om man måste bränna motståndaren i brist på bra targets kan det vara lite trist, om det inte är det sista som behövs för att vinna. På tredje plats, Scrapyard Mongrel. En 3/3:a för fyra verkar rätt stabilt och har du en artefakt är han en bra beater. Jag förutsätter att rött vill spela aggressivt och då är fem trample-power väldigt attraktivt. På plats nummer två sätter jag Generator Servant. Två power för två mana är bra, tar dig in för en del skada och sen när han är överflödig ger han 1-2 större killar haste och hjälper dessutom till att betala för dem, en given kille, helt enkelt. På ohotad förstaplats hittar vi Lightning Strike. Dödar i princip allt relevant (till och med det svarta promot) och kan också användas till att avsluta motståndaren. Förutom Flesh to Dust är detta det common som ligger närmast att firstpickas av mig.
Slutsats: Rött ser väldigt starkt ut. Massor av bra och billiga hot, en billig och effektiv removal och ett okej lategame. Ett stort minus är att dina kort är splashvänliga, speciellt Lightning Strike, och kan plockas upp av andra som inte spelar rött.
Prerelease-kort: Siege Dragon.
En matchvinnare, utan tvekan. Med mäktiga sju mana är draken aningen dyr, men rensar alla jobbiga väggar och får den slå in dör det mesta av motståndarens irriternade blockers för din avslutande attack. Hade den kostat sex mana hade den fått full pott, men för sju är det lite sämre.
Betyg: 4/5
Grönt
1. Elvish Mystic
2. Netcaster Spider
3. Living Totem
4. Siege Wurm
5. Hunt the Weak
Grönt får många stabila djur, vilket inte är helt oväntat. Dessutom har grönt en billig spindel som råkar vara perfekt för att stoppa luftattacker, vilket är ett stort plus. Jag satte Hunt the Weak som nummer fem eftersom removal är sällsynt och en fight-mekanik ser ut att kunna resolva relativt smärtfritt faktiskt. En extra counter är heller aldrig fel. Som nummer fyra finner vi Siege Wurm som är stor och ”billig”. Om dina mindre djur finner sig utklassade av diverse väggar är det ett utmärkt tillfälle att landa en stor, tramplande orm! På tredje plats finns Living Totem som även den har Convoke. En rätt bastant kropp som dessutom hjälper dina killar att fortsätta att slå. Det är också en effekt som är rätt stark att återanvända, speciellt senare i spelet när du har mycket mana att pumpa ut. På plats nummer två satte jag Netcaster Spider, mycket eftersom den stoppar alla (!) flygare på common. Ingen tar sig förbi utan att sätta livet till, vilket är enormt viktigt. Det är möjligt att han ska ha första platsen, men den får i stället gå till Elvish Mystic. Det är aldrig fel att rampa och även om många spells har Convoke som gör en mana-alv något mindre viktig finns det många andra spells att spela genom alven.
Slutsats: Grönt ser väldigt starkt ut. Bra hot, bra försvar och vettiga effekter! Jag gillar verkligen spindeln, han kommer att vara väldigt stark mot de få flygare som finns och medan han håller luften fri kan dina ormar och andra stora bestar slå igenom motståndarens försvar.
Prerelease-kort: Phytotitan.
Jag vet inte riktigt... Det är kortövertag, ett svårstoppat hot som dessutom har bra med power. Dock dör den på allt och kan bara slå varannan runda, men det är inte otänkbart att det är värt det. Svårt, men jag tror den är bra, fast inte superbombig.
Betyg: 3/5
Ranking & avslutning
1. Siege Dragon
2. Resolute Archangel
3. Phytotitan
4. Indulgent Tormentor
5. Mercurial Pretender
Jag tycker, tyvärr, att det blåa promot är sämst. Jag kan inte spela blått med kort som är så pass bundna av situationen. Sedan är det tight mellan svart, grönt och vitt, men jag tror att svart är något sämre eftersom den är enklare att döda. Grönt får plats tre eftersom det är ett svårtstoppat hot och vitt får plats två eftersom den stabiliserar matchen och dessutom är en rätt okej flygare. I toppen hittar vi rött med sin drake, som ser väldigt mumsig ut!
Jag hoppas att ni fått ut något vettigt och återigen, detta är mina tankar och åsikter, ingen annans! Jag lutar helt klart åt rött på prereleasen, om jag kan delta. Bra commons och bra promo är en bra mix för att vinna matcher. Annars verkar svart vara en bra färg med ett okej promo och blått verkar också vara en stark färg men med ett rätt så tråkigt promo. Allt som allt verkar ingen färg vara direkt sämre än dom andra, vilket gör mig hoppfull och glad!
Ha en trevlig prerelease och akta er så ni inte bränner er i solen!